ingearoundtheworld.reismee.nl

On my way to 8 weeks of noodles and rice

Op dit moment zit ik met een kopje koffie lekker op Singapore airport in een enorme chillstoel te wachten op de volgende vlucht, mijn volgende avontuur, China!!
Ik heb zojuist ook nog maar even een hamburgertje gegeten... nu ben ik helemaal klaar voor 8 weken noodles en rijst :)
Precies een week geleden kwam ik aan in Mackay bij m'n zusje na een erg goede reis. De reis is altijd lang, maar met een beetje filmkijken, muziek luisteren, eten/drinken en wat hazenslaapjes, gaat de tijd toch wel redelijk snel. Heerlijk om m'n zusje na ruim 10 maanden weer te knuffelen. Het was laat toen we bij Deb thuis waren, dus na een drankje zijn we lekker gaan slapen.
De volgende ochtend werden we wakker gemaakt door Miss Elsie en Mister Jack. Jack zette gelijk z'n allergrootste glimlach op alsof we de dag ervoor nog met hem gespeeld hadden. Miss Elsie was iets voorzichtiger en stak eerst een aantal keer haar hoofdje voorzichtig om het hoekje voordat ze het bed op durfde te klimmen. Wat een praatjes heeft zij inmiddels! Ze zegt Oma en Inge, al haalt ze die ook nog wel eens door elkaar! Hahaha best raar als je "oma" genoemd wordt. En verder weet ze precies wat ze wilt. Geregeld hoor je door het huis ' stop it!' Of ' move away!' Van wie zou ze dat nu hebben?!
De daagjes in Mackay heb ik vooral genoten van de kids en deb. We hebben gezwommen, gevoetbald, geshopt, gespeeld, boekjes gelezen, gedanst op k3, gekookt, geknuffeld en vooral enorm veel gelachen en bijgekletst. Grappig dat je zo weer gewend ben om daar te zijn en dat Elsie en Jack ook zo snel weer gewend zijn. Ze zijn echt allebei zo grappig! Elsie zo'n heerlijk eigenwijs blond krullenbolletje en Jack zo'n enorme knapperd en een echte kroelbeer met z'n mooie grote ogen. Jack begint ook een beetje te praten en zegt steeds meer woordjes. Ook loopt (waggelt) hij inmiddels ook het hele huis door met z'n armpjes in de lucht.
Op 1 november is het een speciale dag in Australië, the Melbourne Cup day. Overal in het land zijn er dan verschillende paardenraces waar iedereen op de winnende paarden gaat bieden. In Melbourne zijn de belangrijkste races. Verder is iedereen enorm opgetut en zijn de dames verplicht om een fascianator te dragen. Dit is een bloem, hoedje of een ander versiersel op je hoofd. Ja, ook ik heb hieraan moeten geloven.....
Ik was erg benieuwd hoe zo'n dag zou gaan, dus ik had Deb gecharterd om met me mee te gaan. Wat hebben we een lol gehad! Zo leuk om al die mensen helemaal opgetut te zien! De ene creatie was nog groter en mooier dan de andere. We hadden eigenlijk gewone entreetickets gekocht, maar Deb wordt hier al een echte local en kwam uiteraard weer bekenden tegen. Die bekenden hadden heel toevallig 2 vip-tickets op, dus hoppaaaaa die waren voor ons! Vip-tickets betekende, onbeperkt drankjes, uitgebreid lunchbuffet en goed zicht op de paardenraces !! Pete had min of meer uitgelegd hoe we moesten bieden op de paarden, maar we snapten het niet helemaal, dus hebben toen onze eigen strategie maar bedacht. Andddd that went pretty well! We hebben gewoon 2 races gewonnen. Cashen!!!
Na de Melbourne Cup hebben we nog met Debs vriendinnen in de stad gegeten en toen waren we moe :)
En toen was het alweer donderdag en stond mijn vlucht gepland richting China. Op de een of andere manier heb ik altijd enorm veel aanspraak... mischien omdat ik alleen reis of omdat ik zo'n open gezicht heb.. maar soms komt dit echt niet uit. In m'n vlucht van Brisbane naar Singapore zat ik naast een man die echt de hele tijd wilde kletsen. Hij praatte zelfs tegen me als ik film aan het kijken was en oordopjes in had... dus ik hoop dat bij m'n volgende vlucht een rustiger iemand naast me heb....
Ik ga nu het vliegtuig in!
Liefs,
Inge

Don't dream you life, but live your dreams...

Hola lieve mensen,

Morgen is het zover.. dan vertrek ik voor enkele maanden richting de andere kant van de wereld. Iets waar ik lang naar toe heb geleefd en dan opeens heel snel dichtbij komt... Iets dat echt helemaal "mijn ding" is, maar ook iets waar ik toch wel met gemixte gevoelens aan denk... Iets waar ik enorrruuuum veel zin in heb, maar waarschijnlijk ook gepaard gaat met een hoop gemis... Maarja dat is nu eenmaal zo!

Ik zal in het kort mijn reisplannen vertellen en zal proberen om jullie op de hoogte te houden via deze website. Je kunt ergens je e-mailadres invullen, zo krijg je automatisch een melding als ik een update heb geplaatst.

Morgen zal ik eerst naar Mackay vliegen, waar mijn zusje met gezin woont. Hier zal ik een weekje blijven om dan vervolgens terug te vliegen naar China. Na enkele weken heb ik het eindelijk voor elkaar om m'n visum te krijgen. In China zal ik de grote highlights bezoeken en probeer ik momenteel nog steeds om Tibet in te komen..

Vanuit China zal ik naar Vietnam vliegen om zo nog enkele weken in Azie te vertoeven. Met kerst en O&N zal ik weer terug zijn bij mijn zusje gaan. Heerlijk samenzijn met familie! Mijn Muti en Rob zullen dan ook in Mackay zijn!

Het plan is nu om in het nieuwe jaar richting Melbourne te vliegen en van hieruit mooie dingen te gaan zien; Tasmanie, Uluru, Ayers rock, Kings Canyon etc. Ennnnnn uiteraard wil ik eind januari wat meepikken van The Australian Open en zal ik zelfs the womens single final live bijwonen!

Na dit uitstapje zal ik weer terug gaan naar Mackay voor wat Quality time en om me voor te bereiden op Nieuw Zeeland. Half februari komt mijn nichtje deze kant op en zullen wij met z'n tweetjes in 3 weken het Zuidereiland gaan verkennen in onze supersonische camper! Na deze 3 weken heb verder nog geen plannen.. misschien nog het noordereiland of richting Fiji of nog meer quality time of toch meer Aussie of Azie... of gewoon lekker naar huis...

Who knows? Time will tell....

Veel liefs,

Inge

Tempels, tuktuks, pingpongshows and finally home sweet home!

En dan ben je opeens in Bangkok... Wat een drukte, hitte, chaos... Maar ook dit heeft z'n charme!! Aangekomen op de luchthaven stap je in een taxi met een chauffeur die geen eens Engels spreekt, uiteindelijk moet je ook nog de tol betalen van de luchthaven en de snelweg... Het klinkt allemaal raar, maar I guess that's the Thai way....
Voor mijn laatste paar daagjes verbleef ik in een superdeluxe hotel! Heerlijk!!!
In mijn twee daagjes heb ik best veel gezien in de stad. De eerste dag ben ik een stukje gaan wandelen. Al gauw kwam ik bij een halte van de skytrain, dit is een erg makkelijke en goedkope manier om je te verplaatsen binnen Bangkok. Ik had gehoord dat Bangkok een aantal enorme Shopping Malls heeft en ben daar met de trein heen gegaan. De shopping malls in Bangkok zijn inderdaad gigantisch!!! Ik denk dat er meer dan 1000 winkels waren, verspreid over 8 verdiepingen. De bovenste verdieping vond ik het leukst! Hier bevond zich een enorme food hall met allemaal kleine shopjes erin met verse producten. Zo had je een echte Duitse bakker met heerlijk vers brood, een echte kaasboer met allerlei kazen (zelfs Old Amsterdam!), een shopje met wel 100 verschillende smaken macarons en nog veel meer! Erg leuk om rond te lopen en natuurlijk om lekkere dingen te kopen. De verleiding om allemaal kaas te kopen kon ik gelukkig weerstaan. Nog even wachten en dan kan ik in Nederland weer alle lekkere kaas eten.
Helemaal achterin de food hall bevond zich een soort van food court (althans dat dacht ik). Bij binnenkomst kreeg ik een pasje en kon ik langs verschillende balies om eten te bestellen. Het eten werd dan op het pasje gezet en dit moest ik bij de uitgang betalen. Het viel me op dat het eten allemaal erg goedkoop was en dat de mensen die er zaten te eten allemaal bedrijfskleding aanhadden. Tijdens het eten werd ik ook door iedereen aangestaard en er kwamen zelfs mensen naar me toe of ze met me op de foto mochten... Toen begon ik het allemaal steeds vreemder te vinden en heb ik mijn eten maar snel opgegeten. Achteraf bedacht ik me dat ik waarschijnlijk beland was in een één of ander personeelsrestaurant ofzo. Maarja het eten heeft me prima gesmaakt :)
'S middags heb ik nog even heerlijk een duik genomen in het zwembad en 's avonds heb ik gerelaxed in de lobby met een boek en cocktails..
De volgende dag had ik de beroemde fietstocht geboekt bij Co van Kessel. Wat was dit leuk!! Echt iedereen die ooit in Bangkok komt en Bangkok eens vanaf de fiets wil bekijken, wil ik echt aanraden deze tocht te boeken. Tijdens de fietstocht fietsten we door Chinatown, over de food markt en door kleine straatjes en steegjes. Hierna werden de fietsen allemaal op een longtailboat gezet en voeren we ongeveer 40 min door het Venetië van het Oosten. Ook hier keek ik weer mijn ogen uit. Toen we van de boot afkwamen fietsten we opeens door allemaal rijstvelden. Opeens zo'n ander stuk van Bangkok. Na de rijstvelden werden we weer met de boot naar een ander stukje Bangkok gevaren. Toem we aankwamen kwam er een mevrouwtje voorbij die gebakken bananen aan het maken was op haar bootje. Deze mochten wij ook proeven, heerlijk! Nu vervolgden wij onze weg door een chiquere wijk van Bangkok en bezochten we een tempel met een hele grote boeddha. Er hing hier een grote bel en als je die drie keer zou luiden en een wens deed, dan zou dit je geluk brengen.. Dus wie weet ;-)
Na een zeer uitgebreide Indonesische lunch, weer een vaartochtje en een fietstocht waren we weer terug. Voor mijn gevoel was ik echt een hele dag onderweg geweest, zoveel dingen had ik gezien. Terwijl de fietstocht maar 5u had geduurd. Maar nogmaals een aanrader voor iedereen die ooit in Bangkok komt!
Na de fietstocht heb ik nog lekker geslenterd door Chinatown en ben ik weer richting het hotel gegaan met de longtailboat. Deze boten met oranje vlaggetjes kan je gewoon gebruiken als taxi alleen dan over het water. let wel goed op waar je eruit moet, want echt stoppen doet de boot niet. Je springt er eigenlijk min of meer vanaf :)) 'S middags nog een duik genomen in het zwembad en 's avonds nog een rondje gelopen over de nachtmarkt Patpong, maar dit stond me ook wel weer erg tegen.. Hier zie je ook de schrijnende kant van Thailand met al z'n sekstoerisme... Om de haverklap werd ik aangesproken over pingpongshows, sm-shows of kreeg ik brochures onder m'n neus met allemaal vrouwen (?!?!) erin met hun tarieven. Ik krijg kreeg hier enorm de negatieve kriebels van en vond het toen wel echt tijd om naar huis te gaan. Dit kwam dan ook goed uit, want 's nachts ging mijn vlucht weer richting Amsterdam..
En helaas aan alle leuke dingen komen een eind. Inmiddels ben ik alweer een paar daagjes thuis in het koude kikkerlandje. Pfff was wel even wennen 40 graden verschil! Ik heb m'n eerste werkdag alweer gehad, m'n leuke zomerjurkjes hangen weer gewassen in de kast, familie en vrienden heb ik al bezocht, ik heb alweer boerenkool op en heb zelfs m'n eerste tennisles alweer gehad... Maar wat kijk ik met veel plezier terug naar alle foto's die ik heb gemaakt en kan me dan weer helemaal inleven in dat moment. Eerlijk gezegd krijg ik gewoon bijna heimwee naar de vrijheid die ik had afgelopen weken... Dus ik ben alvast maar begonnen met het plannen van m'n volgende trip... Ideeën zijn welkom! Verder blijf ik het bijzonder vinden wat een leuke mensen je ontmoet tijdens het reizen en hoe makkelijk dat gaat. inmiddels heb ik vrienden all over the world!
Iedereen bedankt voor de leuke reacties en het volgen van mijn verhaaltjes. Ik hoop dat ze niet al te saai zijn en dat jullie je ook goed konden inleven in alle leuke en mooie momenten die ik heb meegemaakt. En willen jullie ze zelfs beleven... Tja dan adviseer ik toch om een vliegticket te boeken :)
Veel liefs,
Inge

Bali, het eiland van de lach (en de opdringerigheid)

Bali; het eiland van de lach! (En van de opdringerigheid.....)

Zo en dan kom je na een vluchtje van een paar uur aan op Bali, mijn eerste ontmoeting met Azië.. Wat een hitte! Dat was mijn eerste gedachte... Ik was inmiddels al gewaarschuwd voor de schreeuwende taxichauffeurs die overal een slaatje uit proberen te slaan, dus wist precies hoeveel ik moest betalen.
Na de afgelopen drukke weken had ik voor de eerste paar dagen een accomodatie geboekt in Sanur. Dit is het rustige gedeelte van Bali. In die dagen wilde ik heerlijk relaxen en op m'n gemakje bedenken wat ik de komende dagen wilde gaan doen op het eiland. Dat relaxen kan heerlijk hier! Ontbijtjes aan het strand, lekker zwemmen, rondje fietsen, heerlijk eten, shoppen, massages... Goed te doen!
Intussen had ik ook een Frans meisje ontmoet; Isabelle. Zij verbleef ook in hetzelfde guesthouse als ik. Ik had inmiddels besloten om een taxi te zoeken die me rond zou rijden in het Oosterlijke gedeelte van Bali en mij dan in Ubud zou afzetten. Isabelle vond dit eigenlijk wel een leuk plan en besloot met me mee te reizen.
'S Ochtends werden we al vroeg opgehaald door onze driver; Lia. We hadden verwacht dat zij ons wel een hoop kon vertellen en op z'n minst de weg wist op het eiland... Niets was minder waar! Ik was erg blij met Isabelle die overal haar Lonely Planet meer naartoe sleepte. Zij kon ons dus moeiteloos van de ene attractie naar de andere loodsen... We hebben hele mooie dingen gezien; Tirtagangga (de watertempel), Goa Lawah (een tempel met allemaal vleermuizen), Tengangan (een klein dorpje waar ze een speciale manier van weven beheersten, waar sarongs van gemaakt werden) en het paleis in Amlapura. De terugweg naar Ubud zijn we helemaal binnendoor gereden door de rijstvelden, dit was echt zo mooi! Zelfs Lia had dit nog nooit gezien en bedankte ons dat wij dit haar lieten zien.... Beetje raar?! Na een vermoeiend dagje touren kwamen we eind van de middag aan in Ubud.
Ubud staat bekend om de Kecak Dance. Dit is een bepaalde traditionele Balinese dans. Zo'nshow wilden wij graag eens zelf bekijken! De eigenaar van ons guesthouse in Ubud wist nog wel een goede locatie en bracht ons daar 's avonds dus heen.Het is bijna niet uit te leggen wat dit precies is... De dans wordt uitgevoerd door ongeveer 90 mensen; mannen vrouwen en kinderen. Er wordt niet in gepraat en er wordt geen muziek gebruikt. Het enige wat je hoort zijn stemgeluiden en verder worden er veel vuureffecten gebruikt. Best bijzonder vond ik het, maar ook wel apart... Na de show waren we allebei erg moe van alle indrukken, dus hop onder de wol! Uhm nee.... Onder een zo dun mogelijk lakentje met de airco aan!
De volgende dag hebben we Ubud verkend; Monkey Forest, paleis, de lotustuin en verder een beetje geshopt. Eind de middag ging Isabelle weer terug naar Sanur en heb ik m'n ticket geregeld voor de bus richting Lovina.
De busreis naar Lovina ging goed. Het viel me op dat het vervoer op Bali goed geregeld is! Toen we aankwamen in Lovina kregen we zelfs een gratis maaltijd; nasi goreng. Na de maaltijd liep ik naar de accomodatie die ik geboekt had. De eigenaar was erg aardig en hielp me gelijk met het boeken van een dolfijnen-tour en een chauffeur voor de volgende dag.. Het afdingen had ik inmiddels goed onder de knie wat me het volgende resultaat opleverde; 2 overnachtingen in een bungalow aan het strand incl ontbijt, een dolfijnentour bij zonsopgang van 2 uur en een dag een persoonlijke chauffeur op scooter die me langs bepaalde highlights zou rijden voor 720000 ruhpia (48 euro). Echt een lachertje!
De dolfijnentour was echt geweldig! 'S ochtends voor dag en dauw ging ik het water op met zo'n speciale vissersboot. Al snel voeren en meerdere boten om ons heen... Want ja alle vissers proberen met hun bootje nog even extra geld te verdienen. In een hele korte tijd waren we omringd door dolfijnen.. Zo bijzonder! Ik heb geprobeerd om het op foto vast te leggen, maar helaas gaat dit vaak zo lastig. Dit was ook weer zo'n moment van ' je had erbij moeten zijn... '
Na het ontbijt werd ik opgehaald door de driver voor mn eilandtour. De man was heel aardig en wist ook wel het een en ander te vertellen over de highlights. Tijdens de tocht hebben we de volgende dingen gezien; gitgit watervallen, danau baratan ( een bijzondere tempel) , koffieplantages en uiteraard heb ik ook de luwak coffee geprobeerd, rijstvelden, banjar (heilige warmwater baden) nog een tempel en nog een waterval. Het lijkt misschien allemaal redelijk saai als ik dit zo typ, maar het is allemaal erg mooi! Verder is de tocht op zo'n scootertje enorm leuk! Je ziet zoveel! Ik heb echt m'n ogen uitgekeken.
Na een paar dagen Lovina had ik eigenlijk het plan om weer terug te keren naar Sanur en dan vanuit daar naar de Gili Islands te gaan. Na een beetje speuren op het internet kwam ik erachter dat ik vanuit Lovina ook naar de Gili's kon, dus zo gezegd zo gedaan... Gelukkig had ik iets van extra kleding in m'n rugzak gestopt, want mn grote tas lag nog bij Isabelle in haar kamer in Sanur.
Richting de Gili Islands gaan twee verschillende boten; de slowboat en de fastboat. De slowboat wordt enorm afgeraden, dus ik had die andere geboekt. Na een autorit van 2 uur naar de haven van Amed en een vaartochtje van een uur kwam ik aan op Gili T... (Gili Trawangang)
De vaartocht wordt sterk afgeraden voor zwangeren, kleine kinderen en mensen met een zwakke gezondheid.. Ik weet nu waarom! Tijdens de tocht van een uur kletter je echt over de golven en gaat de boot enorm heen en weer. Maarja ik hou wel van een beetje avontuur :)
De Gili Islands bestaan uit drie verschillende eilanden, gili trawangang, gili air en gili meno. Het eerste eiland is het party-eiland, het tweede is het drukst bewoond en het derde is het honeymoon-eiland. Grappig feitje is dat er geen gemotoriseerd verkeer op de eilanden is, iedereen fietst of gebruikt paard en wagen. Ik had dus ook een fiets gehuurd. Het eiland is zelfs zo klein dat je in minder dan 45 min het gehele eiland rondfietst. Verder is er ook geen politie...
Ik zou 3 daagjes op Gili T verblijven en ik heb hier voornamelijk rustig aan gedaan. Op m'n eerste avond kwam ik een groep Spanjaarden en Zuid-amerikanen tegen en met hun heb ik samen gegeten en zijn we een drankje gaan doen. Ook hebben we ons gewaagd aan het spelletje Beerpong. ik had mn kunsten nog niet verleerd dus werd samen met Pedro kampioen hahaha. Het is zo grappig dat je zo snel mensen tegenkomt waar je dan weer een avondje mee optrekt. Ik vond het vooral leuk om weer eens Spaans te praten ipv Engels.
De volgende dag had ik een snorkelexcursie geregeld. Dit was echt gaaf! De Islands staan bekend om hun mooie onderwaterwereld en de vele schildpadden. Dit heb ik ook gezien, erg indrukwekkend. Deze avond kwam ik tijdens het kijken van de zonsondergang in gesprek met een Frans meisje; Caroline. Uiteindelijk hebben we samen aan het strand gegeten en heel de avond gekletst!
Mijn boot zou om 15.30u weer teruggaan naar Bali, dus ik had nog lekker een relax-dagje ingepland. Ik had gehoord dat als je 's ochtends naar het turtle-point zou gaan om te snorkelen dat je dan grote kans had op heel veel schildpadden. Ik was vroeg wakker, dus voor 8u lag ik al in het water. Na een tijdje zwemmen kwam inderdaad de eerste schildpad tevoorschijn en niet veel later was ik omringd door 20 schildpadden.. En die zijn groot! Ik ben op een gegeven moment gestopt met tellen. Wat was dit bijzonder!! Helaas zwom ik ook door een school van kwallen heen en ben ik dus maar snel het water uitgegaan...
Toen ik richting de bungalow liep om m'n spullen op te halen, werd de lucht opeens erg donker. Tijdens het gedag zeggen van Paul ( de eigenaar van de bungalow) stak ik mijn handen in de lucht om te voelen of ik nu echt regen voelde... En jahoor! De eerste druppels vielen neer. De eerste reactie van ons zou zijn; schuilen! Maar de Indonesen komen juist allemaal naar buiten en vieren dat het regent. Paul waarschuwde mij dat ik nu wel snel moest gaan lopen, want dat ik anders waarschijnlijk een behoorlijke regenbui op mn hoofd zou krijgen... En idd! Ik kwam doorweekt bij de boot aan. Dit resulteerde helaas dat ik snotverkouden aankwam weer op Bali.. Maarja, komt ook wel weer goed!
Op Bali ben ik weer richting Sanur gegaan en had m'n laatste 2 nachtjes weer in hetzelfde guesthouse geboekt als mn eerste paar nachten. Ik had dit mondeling besproken met de eigenaar van het guesthouse. Helaas had hij de data verkeerd opgeschreven en was er de eerste nacht geen kamer vrij.. Maaaar ik mocht gratis bij hem in huis slapen. Ook een mooie kamer met airco incl badkamer etc. Nou en deze kamer was nog mooier dan de kamer die ik anders zou hebben gekregen... Hij vond het zo vervelend dat ik nog loempiaatjes moest komen eten en koffie moest komen drinken. Was echt grappig! De laatste dagen in Sanur heb ik niet veel gedaan, beetje rondgefietst, naar het strand geweest, nog een massage gehad, geshopt etc. En toen was het alweer tijd om naar mijn allerlaatste bestemming te gaan.... Wat vliegt de tijd!!!
Bali sampai ketemu lagi, op naar Bangkok!

The world loves Melbourne and so do I !

Jeetje wat vliegt de tijd! Inmiddels zit ik namelijk alweer in Ubud (Bali) heerlijk in de ochtendzon tussen alle rijstvelden.. Spectaculair!
Maar eerst zal ik proberen mijn belevenissen van Melbourne op papier te zetten. Soms is dat echt zo lastig, want soms kan je niet beschrijven wat je hebt gezien en een foto zegt helaas ook niet alles. Dus eigenlijk zal iedereen die hetzelfde wilt ervaren als ik, gewoon 'even' dezelfde reis moeten maken :)
Mijn laatste update eindigde op Manly Beach. Dit was echt heerlijk! Rond 14u bedacht ik dat ik weer richting Sydney wilde met de ferry. Nou, ik was precies op tijd! Op dat moment kwam het het met bakken uit de hemel!! Eenmaal in Sydney zelf kon ik me omkleden in het hotel waar ik was verbleven en vanaf daar heb ik 's avonds de trein richting het vliegveld genomen, op naar Melbourne! Ik had inmiddels al redelijk wat in Australie gezien, maar was nog nooit in Melbourne geweest, dus was erg benieuwd. Deze stad en omgeving heeft mij echt geen minuut verveeld!
Na een korte vlucht en een taxiritje kwam ik aan in mn hotelletje. Keurig geregeld allemaal. Snel pakte ik wat spullen, want de volgende ochtend zou ik al vroeg opgehaald worden om op een 2-daagse excursie te gaan richting the great ocean road and the grampians national park.
'S ochtends werd ik opgehaald door tourguide Dave. Omdat ik een van de laatste was die instapte, mocht ik heerlijk voorin zitten. Dave kletste de oren van me hoofd, maar dit was ook wel enorm gezellig! Tijdens de eerste dag hebben we langs de great ocean road gereden. We hebben enorm mooie dingen gezien; Apollo Bay, The twelve apostles, Lochard gorge, rainforest, wilde koala's en kangeroes, the london bridge. Eigenlijk was het allemaal indrukwekkend! Helaas was het niet een tour uit de boekjes en ging er ook het een en ander mis... Zo hadden we vlak na vertrek al een lekke band waardoor we helaas 2u vertraging opliepen. Na groepsoverleg hebben we besloten om wel het volledige programma te doen en hierdoor zouden we dan 2u later bij de overnachtingslocatie aankomen. Na onze laatste stop waarschuwde Dave ons nog dat er veel wilde kangeroes leefden in het bos waar we reden en dat die soms opeens de weg konden oversteken... En helaas... Wij hebben dus ook een kangeroe aangereden... De wet van Murphy... Gelukkig hadden we echt een gezellig groep en hebben we er 's avonds onder het genot van een aantal biertjes enorm om kunnen lachen...
Na een kort nachtje zijn we door the Grampians National park gereden. Wat is dit mooi! Zoveel mooie uitkijk-punten. Tijdens het boeken van de tour had ik een foto op het internet gevonden van iemand die op diezelfde rots zat als ik (zie fotos). Dus mijn doel tijdens het bezoek aan the Grampians was dan ook om zo'n foto te krijgen. Toen ik deze foto aan Dave liet zien begon hij te lachen en zei dat dit niet mogelijk was, omdat dat stuk rots achter hekken staat en verboden is voor toeristen.. Hmm balen! Eenmaal aangekomen op de desbetreffende lookout, was het specifieke uitkijkpunt inderdaad achter een hekwerk.... Maar... Hier lieten Hugo ( nederlandse reisgenoot) en ik ons niet door afschrikken.... Vastberaden wachten wij onze kans af.. Toen Dave ons allemaal terugriep naar de bus, renden wij snel nog naar het laatste uitkijkpunt terug. Een voor een sprongen we over het hek en het resultaat zien jullie op de foto.... Superkik dat het ons uiteindelijk toch gelukt is om deze foto te nemen!
Aan het einde van de tour hebben we Dave de foto ook laten zien.. Hij kon er wel om lachen! 'Crazy Dutchies!!!' Na een lange dag vervolgden we uiteindelijk onze weg weer richting Melbourne. Op de terugweg lag iedereen heerlijk te pitten. Toch best vermoeiend zo'n toer.
Eenmaal aangekomen in Melbourne ben ik 's avonds met Jenny de stad in geweest. Jenny is een meisje uit Israel en was ook met mij op de toer. We hebben lekker een hapje gegeten en drankjes gedaan in verschillende barretjes. We zijn geindigd op een gave rooftop-bar, dat zie je overal in Melbourne. Barretjes op het dak van een gebouw met uiteraard een gaaf uitzicht over de hele stad.
De volgende dag was alweer mijn laatste dag in Melbourne, echt te jammer! Ik had nog niet veel van de stad gezien, maar wist al snel dat dit echt een gave stad is. De stad leeft, heeerlijk, overal terrasjes, aardige mensen, koffiebarretjes etc. Echt tof!
Op de laatste dag had ik 's middags met Lise afgesproken. Super toevallig woont zij al 3 jaar in Melbourne! Met Lise heb ik in Spanje gestudeerd. Deze middag was echt supergezellig! Lise en Alice (haar vriendin) hebben Jenny en mij van alles laten zien in de buitenwijken van Melbourne. We hebben heerlijk geluncht, geslenterd door de straat, ijs gegeten en we eindigden op de bekende rooftopbar 'naked for satan'. Dit schijnt heel populair te zijn onder the locals. Heel leuk om eens ergens te komen waar je niet zomaar als toerist komt.
'S avonds ben ik met Jenny naar de Victoria Night Market geweest. Dit is ook echt een happening. Je kunt hier over de hoofden lopen. Overal heb je eetkraampjes en kraampjes waar je souvenirs, kleding etc kan kopen. Die avond heb ik het niet te laat gemaakt. Ik was stiekem wel erg moe van de afgelopen dagen en zou de volgende dag weer doorvliegen naar een compleet nieuw avontuur en een nieuw continent: Bali!! Maar een ding weet ik zeker, Melbourne is zeker een stad waar ik nog een keertje terugwil!
In mijn volgende verhaal zal ik meer vertellen over mijn Bali-avonturen! Nu eerst ontbijten en dan waarschijnlijk de omgeving hier verkennen op een scootertje!
Sampai ketemu lagi!!

Happy New Year from a sparkling Sydney!

De laatste daagjes bij Deb heb ik enorm genoten! We zijn nog richting Eungella gereden en Pete heeft daar echt een enorme steak op! Dat was een één of andere challenge! Pffff Deb en ik hadden de steak gedeeld, maar wij kregen een halve geen eens op! Lekker was het wel!
En toen na drie daagjes tijd voor afscheid... Bleeh is altijd een rot moment! Maaar we leren ermee om te gaan en blijven tegen elkaar zeggen; " it's just a goodbye until we all see each other again!"
En toen op naar Sydney!! Totaal gemiste vluchten staat nu op twee :) helaas vertrok m'n vliegtuig vanuit Mackay iets te laat, waardoor ik m'n aansluiting op Brisbane miste... Gelukkig ging er een vliegtuig een uurtje later weer! In Sydney zou ik Eef en Steef weer zien! Ook kon ik bij hun blijven slapen! Zo lief! Eef en Steef hadden een motel geboekt iets buiten Sydney, dus toen ik aankwam op de AirPort had ik een taxi richting hen genomen... Nou ik was blij dat ik er uiteindelijk was! Wat een taxi-chauffeur!! Hij wist de locatie niet te vinden, toen ging hij de TomTom al rijdend instellen met als gevolg dat alle auto's om ons heen begonnen te toeteren omdat hij zo slingerde! Vervolgens werden we een politie-fuik in geleid omdat de politie volgensmij dacht dat hij gedronken had.. Maaarja nadat ik de chauffeur via de TomTom de weg heb gewezen kwam ik na een klein half uurtje bij Steef en Eef aan! Zo leuk om hen weer te zien! Leuk om ervaringen te delen en weer bij te kletsen!
Voor oud en nieuw hadden we tickets gekocht bij Luna park, dat is aan de overkant van de brug en dan heb je perfect uitzicht op de brug! Nou inderdaad!! Wat was het mooi! Echt bizar! Ik heb echt m'n ogen uitgekeken. Nog nooit zoveel en zo mooi vuurwerk gezien. Achteraf hoorden we dat er 1,7 miljoen mensen in Sydney rondliepen voor oud en nieuw! 'S ochtends om 11.00u zagen we al dat mensen goede plekken bezethielden om 's avonds een goed uitzicht te hebben. Ik was blij dat wij tickets hadden gekocht. Luna park is een attractiepark dus na 24.00u moesten we uiteraard ook een rondje maken in de achtbaan! Verder rondgelopen, drankje gedaan en er was leuke muziek! Toen ging om half 3 compleet ons lampje uit en zijn we weer met de trein richting het motel gegaan. Oud en nieuw is zeker de moeite waard om een keer mee te maken! Helaas misten we wel de oliebollen en ABBA met 'happy New year'. ;-)
Als ontbijt voor de volgende ochtend hadden we bedacht om eieren met spek te bakken! Erg goed idee, alleen de uitvoering was iets minder! Het pitje wilde niet echt heet worden en de bbq op het park ook niet, dus 1.5u later zaten we uiteindelijk heerlijk te smullen van ons ontbijtje en gelukkig smaakte het er niet minder om!
Op 1 januari hoor je natuurlijk een nieuwjaarsduik te maken, dus wij hebben ons volledig aan deze traditie gehouden! Helaas niet in Hoek van Holland, maar op het mooie Bondi Beach. Ze waren nog opnames aan het maken van Bondi Rescue, dus misschien lopen we nog wel als figurant door het beeld. Na een heerlijk middagje relaxen zijn we weer richting Sydney centrum gegaan en hebben we Indisch gegeten in een foodcourt. Dit Indische eten heb k ooit met m'n Muti ontdekt maar is zo lekker en goed betaalbaar! Eef en Steef vonden inderdaad dat ik geen woord gelogen had! Jammieeeee honey chicken and spicy eggplant.
De volgende ochtend moesten we alweer uitschenken en zouden Eef en Steef 's avonds doorvliegen richting Melbourne. Ik had voor nog een nachtje een hotel geboekt in het centrum van Sydney. Na het uitchecken zijn we lekker bij de Darling Harbour gaan ontbijten. Ik heb daarna nog een rondje gelopen bij Darling Harbour, paddy's market en toen op m'n gemakje richting het hotel. 'S middags hebben we nog genoten in het park bij het Opera House en toen was het voor mij tijd om richting de Harbour Bridge te gaan. De Harbour Bridge kan je namelijk beklimmen onder begeleiding. Wat was dit gaaf!!! Echt het kost wel even wat, maar het uitzicht is echt super! Pete en Deb hadden al gezegd dat ik de Tour bij Sunset moest boeken en inderdaad ze hadden gelijk. Omhoog ga je dan nog in het licht en naar benen in het donker met al die lichtjes! Dat was echt een top-ervaring!
Bizar ook wat een voorbereiding je hebt om de brug op te mogen; speciale pakken, geen sieraden, alcoholtest, metaaldetector, koptelefoon en je krijgt zelfs een parachute mee! Verder zit je de hele rit vast aan de brug.
En nu.... Nu zit ik heerlijk op Manly Beach... Het is bewolkt, maar wel heerlijk weer! Totaal niet koud. Vanavond vlieg ik door naar Melbourne. Ik ben erg benieuwd wat ik hier kan verwachten! Wel erg leuk is dat ik Lize hier waarschijnlijk zal zien! Met haar heb ik in Spanje gestudeerd en zij woont nu tijdelijk in Melbourne!
Nou ik ga nog even genieten van m'n laatste dagje Sydney!
I wish you all a happy and healthy new year!!!
Seeee yaaa! Liefs!!!

Let's have some Family-time

Let's have some Family-time!!

Helaas ging de reis naar Australie niet zoals ik had gehoopt.. Mijn vlucht van LA naar Brisbane had vertraging, waardoor ik mijn aansluiting miste op Brisbane.... Maaarja... Gelukkig kon ik via Quantas al snel op de eerstvolgende vlucht geboekt worden, met een overstap op Rockhampton.. Maar oké :) En zo arriveerde ik na 5 vluchten, ruim 35 uur reizen en drie uur later dan gepland op Mackay AirPort. Wel grappig die laatste vluchtjes waren met zo'n klein propellervloegtuigje. Ik denk dat hier maximaal 50 man in kon... Zelfs hier kregen we wat te drinken!
Joehoeee daar stond Deb met Elsie en de kleine Jack!!! Zo goed om ze weer te zien!!!! Elsie herkende me nog en kwam gelijk om me afgerend :)) en wat is de kleine Jack een knapperd en m'n zusje een stoere moeder!! Na een goede knuffelpartij zijn we gelijk doorgereden naar de nieuwe heropende shop Zambrero. Ik was inmiddels compleet het tijdsbesef kwijt, maar wist wel dat ik enorme trek had en waar kan ik die trek dan beter stillen dan in Zambrero. Heerlijk zeg zo'n burrito!!! En wat kan die Elsie ook smullen zeg! Pete was aan het werk en zijn zus Linda ook, dus die kon ik gelijk gedrag zeggen :)
Het weekend dat volgde hebben we vooral veel gerelaxed, lekker gegeten, gezwommen, gelachen, bijgekletst etc. Maandag en dinsdag zijn Deb, de kids en ik naar Airlie Beach gereden. Even lekker er tussenuit! We hadden een leuk cabin gehuurd en we hebben heerlijk gezwommen en gespeeld. Deb en ik hebben ook goed geshopt :))
Toen we weer terugkwamen in Mackay konden de voorbereidingen voor kerst beginnen! Kerst in Australië is een erg grote happening en iedereen leeft hier naar uit. Er wordt groot uitgepakt met kadootjes en de traditie is ook om alle grote kado's al in elkaar te zetten zodat er op kerstochtend gelijk mee gespeeld kan worden. Deb, Pete en ik zijn kerstavond dus ook flink in de weer geweest met het in elkaar zetten van een keukentje, opblazen van een zwembadje en een glijbaan, leggen van treinrails, monteren van een fietsje, opzetten van een tent etc. Want oooo wat zijn de kids verwend. Enorm leuk om dat gezichtje van Elsie te zien op kerstochtend... Ze wist niet waar ze moest kijken! Verder wordt hier met kerst geluncht met z'n allen ipv gedineerd. Linda ( Petes zus) kwam met haar gezin! Dit was erg gezellig en vooral heel lekker! Best bijzonder kerst zo in 35 graden.... De kerstman wist zelfs dat hij mijn kadootjes in Mackay mocht brengen... Want ik ben ook goed verwend!
Een tweede kerstdag kennen de Australiërs niet, maar wel Boxing day. Op die dag gaan ze allemaal massaal naar de shoppingcentra voor alle sales. Deb en Pete moesten beiden werken, dus ik heb op de kids gepast. Na een uitgebreide instructie van een erg lieve moeder is de dag omgevlogen! Voor ik het wist waren Deb en Pete alweer thuis. Wat zijn Elsie en Jack toch leuke kids!!! Ik zou ze zo mee naar huis nemen!
Deb vindt het leuk om toch wat van de Nederlandse tradities in Australië te bewaren, zo heeft ze vorig jaar een gourmetstel meegenomen vanuit Nederland. Pete was erg excited!!! Maar met de kleine stukjes vlees, lekker salades, het zelfgemaakte brood en de zelfgemaakte pindasaus was het een zeer groot succes!! Pete was al aan het bedenken wie ze konden uitnodigen om een keer te komen gourmetten...
Ooooo wat gaat de tijd toch snel... Ik ben al bijna 3 weken onderweg en woensdag vlieg ik alweer door naar Sydney!!! Maaaar voorlopig nog even drie daagjes genieten van deze Australische kanjers!!!
Seeee yaaaaaa!!!

My Florida, Sunshine state

My Florida, Sunshine State ( dit staat geschreven op alle kentekenplaten) Erg grappig, ik had een auto uit Quebec... Er is me vaak gevraagd of ik een Canadese was.

Op dit moment zit ik alweer op Los Angeles AirPort te wachten om te mogen inchecken voor de vlucht richting Aussie. De tijd is gevlogen en ik heb afgelopen dagen enorm veel gezien en gedaan. Ik heb gewoon bijna 1200 km gereden!
Zondag ben ik met m'n huurautootje eerst helemaal richting Key West gereden. Dit was aan het begin echt wel even wennen! Het drukke verkeer, de regels, de chaos, een automaat-auto etc.. Maar zodra ik eenmaal de stad uit was ging het eigenlijk vanzelf. De rit naar Key West was prachtig! Wat een uitzicht heb je dan... Ik had een erg leuk hotelletje geboekt, vlakbij Duval Street. (Thanks voor de tip Corine!). Wat is Key West een gezellig stadje! Zo gemoedelijk en leuk! Ik verbleef vlakbij het zuidelijkste puntje, dit ligt maar 90 Miles vanaf Cuba. Uiteraard moest dit vastgelegd worden. Verder heb ik een wandeling gemaakt over de Duval Street, cocktails gedronken aan de pier, heerlijk gegeten bij een Cubaans restaurant en geslenterd over Mallory Square en toen was m'n avond om.... In het restaurant heb ik twee hele leuke mensen ontmoet; Dineke en Bruce. Ze kwamen naast me zitten en aan mijn Engelse accent had Dineke vrij snel door dat ik Nederlands was. Dineke woont zelf al ruim 20 jaar in Florida. We hebben een tijd lang gekletst en ze hebben me zelfs een slaapplek aangeboden voor mijn volgende bezoek aan Florida!
De volgende dag wilde ik eigenlijk richting de Everglades rijden, maar helaas regende het en ben k doorgereden richting Fort Myers. Onderweg ben ik nog gestopt bij een enorm grote stopping mall, maar hier hing alleen maar winterkleding... Dus ik kon me niet echt uitleven. Dit was een behoorlijk lange tocht, maar ik heb me geen moment verveeld. De natuur is hier prachtig en tijdens het rijden kijk je je ogen uit. Erg handig een auto met Cruise control ;-). Vanuit Fort Myers heb ik Sanibel Island en Captiva Island bezocht en gegeten bij The Balloon Room. Hier had ik een tip over gekregen. De Balloon room ziet er totaal niet uit als een restaurant, meer als een kinderopvang ofzo. Het heeft allemaal kleuren en het personeel loopt erbij alsof ze van de scouting zijn. Verder staar het binnen helemaal vol met prullaria, echt overal waar je kijkt! Maar wat heb ik hier lekker gegeten! Een aanrader dus.
Gelukkig was het dinsdag wel droog en ben ik via Fort Myers Beach richting Naples gereden. Woooowie, wat een huizen heb ik onderweg gezien! Echt niet normaal! Als ik oooooit heel veel geld heb, weet ik waar ik een tweede huis ga kopen :)
In Naples heb ik gelopen over de pier en gereden door het centrum, helaas had ik hier niet veel meer tijd over... Hierna doorgereden richting Everglades, waar ik een Airboat Tour heb gedaan. Ik had van tevoren niets geboekt, maar had geluk en kon gelijk de boot op. De tocht was een mooie toer door de Mangroves. De boat gaat vooruit door een enorme propeller achterop op de boot, dit maakt enorm veel herrie. Onderweg hebben we veel krokodillen gezien.. Echt van heeeeeel dichtbij! Bijzonder indrukwekkend. Verder nog hele mooie vogels, maar iedere keer als ik die op de foto wilde zetten, vlogen ze weg... Na de toer mochten we nog een klein krokodilletje vasthouden en kregen we een rondleiding dor een croc farm. En toen was het tijd om weer terug naar Miami te rijden, Miami beach om precies te zijn. Het was een pittig ritje om hier te komen.. Wat een verkeer! Maar ik ben ook hier weer zonder kleerscheuren gekomen. Het hotel had een valet parking service... Hier heb ik uiteraard gebruik van gemaakt! Wel chique om je ford fiesta tussen de Ferrari's, mazzerati's en mustangs te laten parkeren :)
Hup snel bikini aan en k heb die dag nog de laatste zonuurtjes meegepakt op het strand van Miami Beach! Na het strand een aantal gratis ( ja gratis drankjes tussen 17-18) gehad aan de bar van het botel en hierna gewandeld naar Espanola Way, hier gebeurt het 's avonds allemaal! Superleuk om overheen te wandelen en om gezien te hebben, maar ik heb het niet laat gemaakt....
Vanochtend was ik erg vroeg wakker. Ik heb op mn gemakje ontbeten, mijn auto weer besteld, koffer gepakt en na het tanken richting de AirPort gereden.
Ik heb enorm genoten van m'n verblijf in Florida! Wat een bijzondere staat. Ik kom hier zeker nog een keer terug!!!
Hieronder nog een aantal dingen die me zijn opgevallen;
- (bijna) alle Amerikanen zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Ze begroeten je vaak met 'hey how are you' of bedanken je met 'thanks my love, dear, sugar, honey etc...' Maar hier wen je snel aan.
- er rijden hier nog van die echte ouderwetse politieauto's met 'sheriff' erop! Echt zo van de Amerikaanse films.
- het verkeer gaat hier anders dan in Nederland. Op de snelweg is de rechterbaan bijna altijd gelijk de afrit. Verder geven ze afritten erg ruim van tevoren aan, dit kan soms verwarrend zijn. Stoplichten hangen aan de overkant van een kruispunt en rechtsaf op een kruispunt mag eigenlijk altijd op eigen risico. Zelfs vrachtwagens rijden hier bijna 120km per uur!
- de benzine is echt supergoedkoop! 2 dollar voor een gallon benzine. Volgensmij is een gallon bijna 4 liter!
- de Latijns-Amerikaanse invloeden zijn overal te zien en te horen in Florida. Ik heb mijn Spaans weer goed kunnen oefenen!
- bijna alle wegen zijn tolwegen, maar dit je hebt geen tolpoorten. De kentekens worden gescand en zo wordt de tol afgerekend.
Inmiddels ben ik alweer een behoorlijk tijdje onderweg en ik hoop dat ik zo kan inchecken!
Ik kan niet wachten om weer met m'n zusje, nichtje en neefje te knuffelen !!! En Pete of course ;-)