ingearoundtheworld.reismee.nl

Bali, het eiland van de lach (en de opdringerigheid)

Bali; het eiland van de lach! (En van de opdringerigheid.....)

Zo en dan kom je na een vluchtje van een paar uur aan op Bali, mijn eerste ontmoeting met Azië.. Wat een hitte! Dat was mijn eerste gedachte... Ik was inmiddels al gewaarschuwd voor de schreeuwende taxichauffeurs die overal een slaatje uit proberen te slaan, dus wist precies hoeveel ik moest betalen.
Na de afgelopen drukke weken had ik voor de eerste paar dagen een accomodatie geboekt in Sanur. Dit is het rustige gedeelte van Bali. In die dagen wilde ik heerlijk relaxen en op m'n gemakje bedenken wat ik de komende dagen wilde gaan doen op het eiland. Dat relaxen kan heerlijk hier! Ontbijtjes aan het strand, lekker zwemmen, rondje fietsen, heerlijk eten, shoppen, massages... Goed te doen!
Intussen had ik ook een Frans meisje ontmoet; Isabelle. Zij verbleef ook in hetzelfde guesthouse als ik. Ik had inmiddels besloten om een taxi te zoeken die me rond zou rijden in het Oosterlijke gedeelte van Bali en mij dan in Ubud zou afzetten. Isabelle vond dit eigenlijk wel een leuk plan en besloot met me mee te reizen.
'S Ochtends werden we al vroeg opgehaald door onze driver; Lia. We hadden verwacht dat zij ons wel een hoop kon vertellen en op z'n minst de weg wist op het eiland... Niets was minder waar! Ik was erg blij met Isabelle die overal haar Lonely Planet meer naartoe sleepte. Zij kon ons dus moeiteloos van de ene attractie naar de andere loodsen... We hebben hele mooie dingen gezien; Tirtagangga (de watertempel), Goa Lawah (een tempel met allemaal vleermuizen), Tengangan (een klein dorpje waar ze een speciale manier van weven beheersten, waar sarongs van gemaakt werden) en het paleis in Amlapura. De terugweg naar Ubud zijn we helemaal binnendoor gereden door de rijstvelden, dit was echt zo mooi! Zelfs Lia had dit nog nooit gezien en bedankte ons dat wij dit haar lieten zien.... Beetje raar?! Na een vermoeiend dagje touren kwamen we eind van de middag aan in Ubud.
Ubud staat bekend om de Kecak Dance. Dit is een bepaalde traditionele Balinese dans. Zo'nshow wilden wij graag eens zelf bekijken! De eigenaar van ons guesthouse in Ubud wist nog wel een goede locatie en bracht ons daar 's avonds dus heen.Het is bijna niet uit te leggen wat dit precies is... De dans wordt uitgevoerd door ongeveer 90 mensen; mannen vrouwen en kinderen. Er wordt niet in gepraat en er wordt geen muziek gebruikt. Het enige wat je hoort zijn stemgeluiden en verder worden er veel vuureffecten gebruikt. Best bijzonder vond ik het, maar ook wel apart... Na de show waren we allebei erg moe van alle indrukken, dus hop onder de wol! Uhm nee.... Onder een zo dun mogelijk lakentje met de airco aan!
De volgende dag hebben we Ubud verkend; Monkey Forest, paleis, de lotustuin en verder een beetje geshopt. Eind de middag ging Isabelle weer terug naar Sanur en heb ik m'n ticket geregeld voor de bus richting Lovina.
De busreis naar Lovina ging goed. Het viel me op dat het vervoer op Bali goed geregeld is! Toen we aankwamen in Lovina kregen we zelfs een gratis maaltijd; nasi goreng. Na de maaltijd liep ik naar de accomodatie die ik geboekt had. De eigenaar was erg aardig en hielp me gelijk met het boeken van een dolfijnen-tour en een chauffeur voor de volgende dag.. Het afdingen had ik inmiddels goed onder de knie wat me het volgende resultaat opleverde; 2 overnachtingen in een bungalow aan het strand incl ontbijt, een dolfijnentour bij zonsopgang van 2 uur en een dag een persoonlijke chauffeur op scooter die me langs bepaalde highlights zou rijden voor 720000 ruhpia (48 euro). Echt een lachertje!
De dolfijnentour was echt geweldig! 'S ochtends voor dag en dauw ging ik het water op met zo'n speciale vissersboot. Al snel voeren en meerdere boten om ons heen... Want ja alle vissers proberen met hun bootje nog even extra geld te verdienen. In een hele korte tijd waren we omringd door dolfijnen.. Zo bijzonder! Ik heb geprobeerd om het op foto vast te leggen, maar helaas gaat dit vaak zo lastig. Dit was ook weer zo'n moment van ' je had erbij moeten zijn... '
Na het ontbijt werd ik opgehaald door de driver voor mn eilandtour. De man was heel aardig en wist ook wel het een en ander te vertellen over de highlights. Tijdens de tocht hebben we de volgende dingen gezien; gitgit watervallen, danau baratan ( een bijzondere tempel) , koffieplantages en uiteraard heb ik ook de luwak coffee geprobeerd, rijstvelden, banjar (heilige warmwater baden) nog een tempel en nog een waterval. Het lijkt misschien allemaal redelijk saai als ik dit zo typ, maar het is allemaal erg mooi! Verder is de tocht op zo'n scootertje enorm leuk! Je ziet zoveel! Ik heb echt m'n ogen uitgekeken.
Na een paar dagen Lovina had ik eigenlijk het plan om weer terug te keren naar Sanur en dan vanuit daar naar de Gili Islands te gaan. Na een beetje speuren op het internet kwam ik erachter dat ik vanuit Lovina ook naar de Gili's kon, dus zo gezegd zo gedaan... Gelukkig had ik iets van extra kleding in m'n rugzak gestopt, want mn grote tas lag nog bij Isabelle in haar kamer in Sanur.
Richting de Gili Islands gaan twee verschillende boten; de slowboat en de fastboat. De slowboat wordt enorm afgeraden, dus ik had die andere geboekt. Na een autorit van 2 uur naar de haven van Amed en een vaartochtje van een uur kwam ik aan op Gili T... (Gili Trawangang)
De vaartocht wordt sterk afgeraden voor zwangeren, kleine kinderen en mensen met een zwakke gezondheid.. Ik weet nu waarom! Tijdens de tocht van een uur kletter je echt over de golven en gaat de boot enorm heen en weer. Maarja ik hou wel van een beetje avontuur :)
De Gili Islands bestaan uit drie verschillende eilanden, gili trawangang, gili air en gili meno. Het eerste eiland is het party-eiland, het tweede is het drukst bewoond en het derde is het honeymoon-eiland. Grappig feitje is dat er geen gemotoriseerd verkeer op de eilanden is, iedereen fietst of gebruikt paard en wagen. Ik had dus ook een fiets gehuurd. Het eiland is zelfs zo klein dat je in minder dan 45 min het gehele eiland rondfietst. Verder is er ook geen politie...
Ik zou 3 daagjes op Gili T verblijven en ik heb hier voornamelijk rustig aan gedaan. Op m'n eerste avond kwam ik een groep Spanjaarden en Zuid-amerikanen tegen en met hun heb ik samen gegeten en zijn we een drankje gaan doen. Ook hebben we ons gewaagd aan het spelletje Beerpong. ik had mn kunsten nog niet verleerd dus werd samen met Pedro kampioen hahaha. Het is zo grappig dat je zo snel mensen tegenkomt waar je dan weer een avondje mee optrekt. Ik vond het vooral leuk om weer eens Spaans te praten ipv Engels.
De volgende dag had ik een snorkelexcursie geregeld. Dit was echt gaaf! De Islands staan bekend om hun mooie onderwaterwereld en de vele schildpadden. Dit heb ik ook gezien, erg indrukwekkend. Deze avond kwam ik tijdens het kijken van de zonsondergang in gesprek met een Frans meisje; Caroline. Uiteindelijk hebben we samen aan het strand gegeten en heel de avond gekletst!
Mijn boot zou om 15.30u weer teruggaan naar Bali, dus ik had nog lekker een relax-dagje ingepland. Ik had gehoord dat als je 's ochtends naar het turtle-point zou gaan om te snorkelen dat je dan grote kans had op heel veel schildpadden. Ik was vroeg wakker, dus voor 8u lag ik al in het water. Na een tijdje zwemmen kwam inderdaad de eerste schildpad tevoorschijn en niet veel later was ik omringd door 20 schildpadden.. En die zijn groot! Ik ben op een gegeven moment gestopt met tellen. Wat was dit bijzonder!! Helaas zwom ik ook door een school van kwallen heen en ben ik dus maar snel het water uitgegaan...
Toen ik richting de bungalow liep om m'n spullen op te halen, werd de lucht opeens erg donker. Tijdens het gedag zeggen van Paul ( de eigenaar van de bungalow) stak ik mijn handen in de lucht om te voelen of ik nu echt regen voelde... En jahoor! De eerste druppels vielen neer. De eerste reactie van ons zou zijn; schuilen! Maar de Indonesen komen juist allemaal naar buiten en vieren dat het regent. Paul waarschuwde mij dat ik nu wel snel moest gaan lopen, want dat ik anders waarschijnlijk een behoorlijke regenbui op mn hoofd zou krijgen... En idd! Ik kwam doorweekt bij de boot aan. Dit resulteerde helaas dat ik snotverkouden aankwam weer op Bali.. Maarja, komt ook wel weer goed!
Op Bali ben ik weer richting Sanur gegaan en had m'n laatste 2 nachtjes weer in hetzelfde guesthouse geboekt als mn eerste paar nachten. Ik had dit mondeling besproken met de eigenaar van het guesthouse. Helaas had hij de data verkeerd opgeschreven en was er de eerste nacht geen kamer vrij.. Maaaar ik mocht gratis bij hem in huis slapen. Ook een mooie kamer met airco incl badkamer etc. Nou en deze kamer was nog mooier dan de kamer die ik anders zou hebben gekregen... Hij vond het zo vervelend dat ik nog loempiaatjes moest komen eten en koffie moest komen drinken. Was echt grappig! De laatste dagen in Sanur heb ik niet veel gedaan, beetje rondgefietst, naar het strand geweest, nog een massage gehad, geshopt etc. En toen was het alweer tijd om naar mijn allerlaatste bestemming te gaan.... Wat vliegt de tijd!!!
Bali sampai ketemu lagi, op naar Bangkok!

Reacties

Reacties

Angelique

Haha!! Ik moest meteen aan Ronald Goedemondt denken: https://youtu.be/RFaiEI8m2CI bij 2:18... lekker in het bootje X-D
Maar weer heerlijk dit alles te lezen... Trip of a lifetime!! Ik ga gauw de foto's bekijken!! x

Petra

Leuk en spannend allemaal!!!

Gonneke

Leukleukleuk weer!! Volgens mij heb jij er echt alles uitgehaald wat er in zit op dat eiland... Xxxx

Inge

Haha Angelique, dat filmpje kende ik niet.. Maar hij beschrijft het idd wel erg goed!!!

Michelle

Wow!!! Dat klinkt weer geweldig! :-) en wat vond je van de koffie?

Deb

Leuk allemaal om te lezen.. zeker ook as je er zelf bent geweest en veel herkent. Nu weer thuis, tot gauw xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!