ingearoundtheworld.reismee.nl

My Aussie Roundtrip

My Aussie roundtrip!

Yeahh my Aussie roundtrip! Ook al is het mijn 5e keer in Australie, ik heb echt nog laaaaaaaang niet alles gezien! Maar dat is ook wel logisch, Australie is namelijk gewoon groter dan heel Europa. Dus ik had bedacht om gewoon een hele Aussie roundtrip te plannen.

De roundtrip begon aan de goldcoast; Surfers Paradise. Muti en Rob zaten hier ruim een week in een appartement aan het strand, dus ik had besloten om even een paar daagjes langs te gaan. Het is namelijk echt niet normaal, maar ik neem volgensmij over de regen met me mee... In Mackay heeft het na nieuwsjaarsdag ook echt alleen maar geregend en ik had behoefte aan zon, zee, strand etc! Heerlijk even 2 daagjes niets gedaan...Na Surfers Paradise had ik besloten om een dagje in Brisbane door te brengen voordat ik de volgende dag naar Tasmanie zou vliegen. Ik was weleens eerder in Brisbane geweest, maar kon het me niet meer zo goed herinneren. Nou nu weet ik weer waarom... de stad zelf is ook niet zo leuk.. Wel hebben ze de South Bank, dit zou iedere grote stad moeten hebben. Dit is een park aangelegd met verschillende zwembaden, ligweides en speeltuinen en dit allemaal gratis. Hier heb ik dus een middagje vertoefd.

De volgende ochtend vloog ik al vroeg door naar Hobart, Tasmanie. Dit is een eilandje helemaal ten zuiden van Australie. Het eilandje staat bekend om zijn mooie natuur.Toevallig speelden ze in Hobart een tennistoernooi als voorbereiding de Aus Open. Helaas was KIki net uitgeschakeld door de Belgische Mertens, dus heb ik Mertens zien spelen ipv Kiki. Het toernooi werd gespeeld in een kleinschalig stadion, maar het was echt superleuk om de spelers zo dichtbij te zien spelen. Voor Tasmanie had ik een tour geboekt, dit leek mij de gemakkelijkste en gezelligste manier om het eiland te verkennen. Ik heb echt enorm geluk gehad met de tourgroup en de guide. We hebben echt superleuke en ook wel vermoeiende vijf dagen gehad. We hebben zoveel mooie dingen gezien; van watervallen in een regenwoud tot enorm pittige hikes (Mt. Amos en De cradle mountain) met de mooiste lookouts. Tijdens de hikes was het soms echt klauteren op handen en voeten en jezelf aan kettingen omhoog trekken. Maar het uitzicht was het allemaal waard. Van het voeren van Kangeroes tot de mooiste stranden (bay of fires). En uiteraars mogen de Tasmanian Devils niet ontbreken!! Tassie is echt een aanrader!!!

En toen was het weer tijd om het vliegtuig in te springen richting Melbourne. Vanuit het vliegtuig had ik trouwens een erg mooie sunset, zie foto. Ik had hier een relaxdagje ingepland in St. Kilda voordat ik door zou vliegen richting Ayers Rock. St. kilda is een beachplaatsje iets onder Melbourne. Ik had hier een enorm leuke Airbnb-accomodatie geboekt en heb op m'n gemakje wasjes gedraaid en beetje rondgehobbeld op het strand. Verder goed bijgekomen van de toch wel intensieve Tassie-tour en mijn tas weer gepakt voor de volgende stop; Ayers Rock oftewel the Outback!

De Outback staat bekend om de grootste rock ter wereld "Uluru" en de hitte!! Je kunt de outback op verschillende manieren ontdekken en ik had gekozen voor een erg primitieve manier; een tour waar we buiten zouden slapen in swags. Dit is een soort van zak met een matras, waar je met de slaapzak in gaan liggen. Deze zak leg je gewoon ergens op de grond. Ik denk dat dit echt iets typisch Australisch is, want ik heb dit nog nooit ergens gezien, maar ik moest dit proberen :-) en het is fan-tas-tisch!!! Het was zelfs zo fantastisch dat ik helemaal vergeten ben om er een foto van te maken hahaha!Deze tourgroup was iets minder leuk, maar de tour was nog steeds gaaf! Ook dit was weer een tour vol met indrukken van Sunset en sunrise bij de Uluru, hikes in the Kata Tjuta en de Kings Canyon en uiteraard de kampvuren, marsmellows en slapen in de swags onder de mooiste sterrenhemels! De laatste nacht hebben we helemaal back to basic gekampeerd, zonder elektriciteit en stromend water en we konden de sporen van de slangen in het zand nog zien...

And then next stop last but definately not least; Melbourne, my favourite Australian city! Ik heb Melbourne vorig jaar voor het eerst bezocht, maar deze stad is echt top en ik kan geen eens precies uitleggen waarom. It's just a feeling :-) Het is ook een stad die al enkele jaren tot 'most livable city in the world' wordt uitgeroepen. Ik had hier een behoorlijk druk programma.. grappig want dit kwam eigenlijk omdat ik allemaal vrienden weer ging ontmoeten die ik tijdens mijn vorige reizen heb ontmoet. Zo had ik eerst weer afgesproken met Esmee en Rachel, zij waren ook op mijn Tassie-tour. We hebben een gezellig avondje gehad op de Queen Victoria Market. De volgende dag was het Australia Day, ook deze dag hebben we met z'n allen doorgebracht. Ik vergelijk Australia Day maar een beetje met onze Koningsdag. Eerst was er een grote parade in de stad, die helaas werd gevolgd door een groot protest van de Aboriginals. Zij protesteren omdat ze vinden dat Australia Day verplaatst moet worden omdat dit the Invasion day is van Australie en die mag niet gevierd worden.. Na de parade was er overal wat te doen in verschillende parken en werd de avond uiteindelijk afgesloten met vuurwerk. En toen waren we elkaar nog niet zat, dus besloten we om de volgende dag met elkaar te ontbijten bij The Kettle Black en daarna door te gaan naar Brighton Beach. The Kettle Black maakt zijn gerechten enorm mooi op met eetbare bloemen. Nouuu oordeel zelf! Ik vond het bijna zonde om ervan te eten. Op Brighton Beach staan allemaal verschillende gekleurde strandhuisjes en ook eentje beschilderd met de Australische vlag. Uiteraard moesten wij daar ook een foto van maken! Die middag hebben we afgesloten met fish and chips op het strand. Esmee zou namelijk de volgende ochtend weer vroeg richting Sydney vertrokken en Rachel zou diezelfde avond naar NZ vliegen.

'S avonds had ik nog met Dave afgesproken en zijn we een biertje gaan drinken op het strand bij St. Kilda. Ik geloofde niet dat er pinguins rondlopen daar op het strand.. maar het tegendeel is bewezen!! Dave was mijn tourguide van vorig jaar bij de Great Ocean Road (GOR) en de Grampians. Hij heeft afgelopen jaar ook behoorlijk veel gereisd, maar we zijn elkaar in NL net misgelopen, dus ik had beloofd om hem te laten weten wanneer ik weer in Melbourne was. Hij is nog steeds tourguide, dus nodigde me uit om de volgende week weer met hem op tour te gaan. Dit sla ik natuurlijk niet af :-)

En toen jaaaa tijd voor mijn ervaring bij de Australian Open! Hier had ik toch wel zooooveel zin in. Vooral toen een paar dagen eerder bekend werd dat de finale tussen de Williams-sisters ging, erg bijzonder! Met de dagpas die ik had, kon ik alle wedstrijden die dag bekijken en tot mijn verbazing speelde de Nederlandse rolstoeltennister, Jiske Griffioen, de finale. Dus ik heb hier ook nog naar gekeken. Helaas verloor ze in drie sets, maar ik heb wel mooi ff een selfie met haar gescoord. En tja de finale dames enkel! Wat een ervaring! Al aan het begin was duidelijk dat Serena de betere was, maar Venus werd vanuit het publiek enorm toegejuicht! Ik denk dat dit Serena aan het begin ook een beetje op de zenuwen werkte, want in de eerste 10 minuten sloeg ze uit woede al een racket kapot. Maar helaas Venus trok aan het kortste eind en Serena ging er 'weer' met de beker vandoor! Wat een krachtige vrouw is dit toch...

Pfff en na al deze belevenissen kroop ik moe en voldaan mijn bedje in, om er de volgende ochtend alweer op tijd uit te gaan want ik had afgesproken met Lise en Alice. Met Lise heb ik bijna 10 jaar geleden in Spanje gestudeerd en zij woont sinds enkele jaren in Melbourne met haar vriendin. We hebben heerlijk ontbeten en hebben daarna boodschappen gedaan en zijn gaan picknicken ergens bij een boathouse vlakbij hun huis. Dagje afgesloten met een verkoelende duik in het zwembad bij de ouders van Alice, hoppaakeeee weer een heerlijk dagje!

Toen was het alweer maandag en moest ik voor een nachtje van accomodatie verkassen, dus had ik weer een airbnb geboekt. Ditmaal midden in het centrum op de 52e! verdieping! Wat een utizicht. Ik kon zelfs St. kilda zien. De maandag heb ik een beetje geshopt en het gedenkpunt bezocht voor het auto-ongeluk wat die week daarvoor was gebeurd in Melbourne. Een dwaze automobilist is midden in het centrum een shoppingstraat ingereden, hier zijn ruim 10 mensen op het leven gekomen waaronder een moeder met 3 maanden oud baby. Het ongeluk gebeurde toen ik in het vlieguitg zat richting Ayers Rock. Best bizar om hier te lopen en te bedenken dat ik 'gelukkig' niet op dat moment op die plaats was...

De volgende twee dagen ging ik weer op tour maar nu met Dave. Deze tour had ik vorig jaar ook gedaan, maar toen heb ik de helft van de GOR gemist door de bosbranden. Deze keer heb ik dus nog meer kunnen genieten! Als Dave's co-pilot and DJ had ik ook een perfect plekje voorin de bus. Gnagna, erg handig connecties! The GOR is echt prachtig en de grampians ook! We hadden zelfs een 'achtertuin' vol met kangeroes en we konden weer de melkweg zien en nog veel meer andere sterren.

Tijdens mijn trip in China heb ik Kaetche leren kennen, zij woont ook vlakbij Melbourne en had mij uitgenodigd bij haar thuis. Met haar heb ik ook twee fantastische dagen gehad! Zij heeft me meegenomen naar de Wilsons Prom, een mooi natuurpark, en we zijn bij haar ouders langsgeweest op de boerderij waar ik helemaal verkleed als een cowboy paard heb gereden. We hebben een clinic paddleboarden gedaan en zijn naar Philip Island gegaan. Hier hebben we wijn geproefd, verschillende strandjes bezocht, pinguins gezien (zooo schatttig) en toen was het voor mij tijd om weer terug te gaan richting Melbourne, want ik zou weer terugvliegen naar my sister!!

Pfff nou dit bovenstaande verhaal heb ik allemaal meegemaakt en beleefd in iets minder dan 4 weken! Bizar he, hoeveel je kan doen in die tijd..... En toen was ik weer terug bij mijn zus en kids!! En kon ik 's ochtends weer knuffelen met mijn grote liefdes en genieten van de heerlijkste ontbijtjes made by mama Deb!

Wisten jullie trouwens dat;

- ik inmiddels alweer 32!!! vluchten achter de rug heb.. ik schrok er zelf van! En ik ben nog niet uitgevlogen....

- mijn laatste 2 vluchten zelfs bijna 24 later dan gepland zijn vertrokken door het hele erge noodweer in Mackay!

- Kaetche een heel leuk filmpje heeft gemaakt van onze jump-foto's.

Link filmpje; https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10154914787172808&id=513237807

- de meeste tourguides op hun tours 2 typische liedjes laten horen. De eerste is Welcome to Australia ( https://youtu.be/kdihHnaOQsk). Hier vertellen ze gekscherend over alle dodelijke dieren in Austalie. De tweede is g'day g'day (https://youtu.be/goo5Lf84TxM).

- the Aussies veel woorden afkorten; tasmanie = tassie, brisbane = brissie, breakfast = breakie, dus the Australians zijn Aussies en iedereen is je 'Mate'!

- ik aan mijn laatste 'deel' van mijn reis ben begonnen en dat de tijd zo snel gaat!

- ik stiekem ook wel weer zin heb om naar huis te gaan! Om iedereen weer kroelen en bij te kletsen met iedereen!!

Maaaaar dat ik eerst weer enorm ga genieten van een paar daagjes Sydney en dan doorvlieg naar Nieuw Zeeland, waar ik samen met Corine (mijn nichtje) ga cruisen in een superdeluxe campervan over het zuidereiland. En ik hierna zelfs het Noordereiland ga verkennen! Ik heb al zoveel mooie verhalen gehoord over NZ, dit moet ik met mijn eigen ogen zien ...


Nou dit was het denk ik wel weer!


See yaaaa,

Inge


Reacties

Reacties

Hannie

Als ik je verhalen lees, krijg ik heimwee!!! Wat leuk, dat je Dave weer gezien hebt. Hij is dus toch weer terug in Melbourne. En gaaf he, slapen in een swag bij een kampvuur.
Nog heel veel plezier in Nieuw Zeeland!

Ron

Heel veel plezier in Nieuw Zeeland!

Gerda

Veel plezier samen in Nieuw Zeeland!
Dikke kus,

Bram en Gerda

Michelle

Wooow Ing!! Wat heerlijk om te lezen dat je weer zoveel leuke dingen hebt gezien en gedaan :-)
Ben benieuwd naar de foto's, dus ga ze meteen even bekijken!
Alvast veel plezier in NZ
Xx

Lyanne

Wooow wat een gave verhalen en wat ben je weer op mooi plekken geweest! Echt zó leuk! En gewoon de finale gezien!! Heeel veel plezier in NZ!! xx

Ilse

Heerlijk verhaal weer Ing! Xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!