ingearoundtheworld.reismee.nl

City of the Spice Girls and Kung fu Panda

City of the Spice Girls and Kung fu Panda
De afgelopen dagen heb ik mezelf goed vermaakt in Chengdu. Dit was eigenlijk mijn eerste echte kennismaking met China. En ik kan jullie zeggen; China is bijzonder!
De stad is overvol met auto's en electrische (jaja) scooters.Ik denk dat de electrische scooters verplicht zijn om misschien de smog te verminderen.. de lucht is namelijk erg vuil. Het lijkt alsof het de hele tijd mistig is, maar dit is echt de smog die in de stad hangt.Veel mensen lopen dan ook met hoofdkapjes.Het verkeer gaat echt kriskras door elkaar heen en verkeersregels worden niet echt gebruikt. Het is meer een soort van survival of the fittest :) ook hoor je overal getoeter. Dit betekent; blijf rijden waar je rijdt, ik kom eraan! Mijn ritje in de taxi van de airport naar m'n hostel keek ik dus ook mn ogen uit... maarja alles is goed gegaan!
Na een kort nachtje ben ik met een kaart onder mn arm de stad gaan verkennen. Chengdu staat bekend om zijn erg pittige eten, vandaar dat de vrouwen ook Spice girls genoemd worden. Verder is Chengdu de stad van de jasmijn thee. Dit wilde ik wel gaan proberen. M'n verkenning begon al goed, ik was nog maar net onderweg en toen hoorde ik behoorlijke "klap" achter me en een hoop geschreeuw... het gaat dus helaas niet altijd goed in het verkeer.
Tijdens mijn stadswandeling heb ik enkele tempels bezocht, een leuk stadspark "people's park" en het drukke centrum met de winkelstraten.
De tempels waren helemaal versierd, maar ik ben er nog niet helemaal achter waarom dit was. In het park hadden ze een soort van keukenhof nagemaakt. Overal bloemen en serieus de Chinezen gaan met alles op de foto.. jaaa ook met mij! Ik stond bij een van de bloemkunstwerken te kijken toen er een mevrouw voor me ging staan en een selfie van zichzelf maakte.. dit vond ik raar, want het kunstwerk was de andere kant uit. Toen ik op haar schermpje keek, maakte ze sneaky een foto van mij! Hahaha.. ik moest er hard om lachen, waarop de mevrouw schrok en zich verontschuldigde ( althans dat dacht ik, want ik versta nog steeds geen woord Chinees). Een stukje verderop was ik even gaan zitten, toen er een groepje meisjes voor me kwam staan. Zonder enige gene stonden ze daar naar me te wijzen en te praten en te lachen.. Dit schijnt normaal te zijn?! Volgens een Chinees meisje in het hostel vinden ze Europeanen erg mooi en bijzonder. Een foto met een Europeaan is een soort van statusding. En helaas ik val ook wel erg op tussen de chinezen van 1.60m met donkere haren...
Maar dit brengt alleen maar leuke situaties met zich mee. Zo ook 's middags toen ik ergens Noodles wilde eten. Ik liep door een leuk straatje en zag een tentje waar een enorm lange rij stond, dus ik dacht, daar moet het eten goed zijn! Toen ik aan de beurt was vroeg ik of de man Engels sprak en helaas dit was niet het geval. Dus ik zei; noodles. Dat begreep hij! Toen wees hij op een bord met alle gerechten, maar die Chinese tekens zijn echt een abracadabra! Dus ik zei; no spicy. Nou dit begreep hij volgensmij en na betaling van 80 eurocent!! schreeuwde hij naar de keuken en kwam er een dame aangelopen. Die pakte me bij de hand en regelde een zitplek voor me. Het was erg vol, dus ze schoof echt zonder pardon een aantal Chinezen aan de kant. De hele toko zat naar me te kijken, maar ik heb mn eten netjes opgegeten met stokjes en gezellig meegeslurpt!
Chengdu staat ook bekend om zijn Panda Base. Panda's zijn bedreigde diersoorten en in the Base verzorgen ze de panda's en hebben ze ook een soort van voortplantingsprogramma. Wisten jullie dat panda's maar 4 dagen per jaar vruchtbaar zijn!?! Vandaar dat er zoveel aandacht geschonken wordt aan de voortplanting van de panda's. Ze laten de panda zelfs "speciale" films zien om alle gevoelens een beetje op te wekken.. hahaha!
Uiteraard kon ik de stad niet verlaten zonder een bezoek aan the Base. Op de foto's kunnen jullie de panda's zien. Er waren zelfs rode pandaberen! Om geld op te halen voor de verzorging van de pandaberen zijn er allemaal manieren bedacht, zo kun je meedoen in een soort van vrijwilligersprogramma of je kunt een panda adopteren. Enkele filmsterren hebben een panda geadopteerd....
Na een bezoek aan de panda base gingen we op weg naar Leshuan. Hier hebben we met z'n allen geluncht op een manier die mij erg aanspreekt! We zaten aan een ronde tafel met een groot draaiplateau hierop werden allemaal gerechten neergezet, vis, beef, sweet and sour pork, grilled duck, spicy eggplant etc. Zo kon iedereen opscheppen wat hij wilde eten en kon je van alles proberen. Wel grappig, na het eten liepen we langs een groot aquarium waar de vissen zwommen die wij zojuist hadden gegeten. Met een volle maag gingen we op pad om de Giant Buddha bezichtigen. Deze buddha is helemaal uit een berg geslepen en is 70m hoog en 28m breed. Zijn oren zijn zelfs 8meter!! Met een boot zijn we hier langs gevaren, om zo een goed zicht te hebben op de gehele buddha. Jeetje wat is dat ding groot! Op de foto's is het misschien nog geen eens goed zichtbaar, maar kijk maar eens naar de mensjes die links op de foto lopen.
Na het bezoek aan buddha was het weer tijd om richting Chengdu te gaan. Tijdens de bezoeken heb ik nog erg leuke mensen ontmoet uit Melbourne en Ohio (usa). Cathy uit melbourne ging nu voor een paar weken studeren in Beijing en heeft me uitgenodigd bij haar als ik in Melbourne ben in Januari! Mike van de Usa reist al 10 jaar de hele wereld rond en had zoveel verhalen!! Hij heeft me weer allemaal tips gegeven voor Cambodja en vietnam.
Eenmaal terug in het hostel begon net de dumpling party! En tja ik houd wel van feestjes. We mochten met een groepje mee de keuken in en mochten onze eigen dumplings rollen/vouwen. Na het rollen werden ze door de ladies in de keuken gekookt en wij mochten alles opeten!! Jammie!!! Na het eten snel tas pakken en slapen. Het reizen is toch wel vermoeiend, pfff ik heb op sommige foto's echt wallen onder mn ogen, maar je krijgt ook zoveel verschillende indrukken. Dus lekker slapen zodat ik uitgerust een nieuwe stad kan gaan ontdekken; Guilin!
Liefs, Inge

Reacties

Reacties

Deb

Feest varken!!! Have fun, we missen je hier xx

Michelle

Wat heb je alweer een hoop indrukken opgedaan in China. Het verhaal van de noodles werkt echt op mijn lachspieren haha
Goede reis naar de volgende stad!

Nanda

Wat een avonturen al in zo'n korte tijd! Ik geniet vanaf de bank een beetje mee! Xx

Willemieke

Leuk! Heerlijk he als lange blanke in zo'n land. Veel fotoplezier ;)

Petra

http://www.ad.nl/nieuws/smog-verlamt-hoofdstad-india-run-op-mond-en-neuskapjes~a672756c/

In New Delhi dus ook heel erg !!! Staar vandaag in de krant

Petra

Zo erg in China ook?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!