ingearoundtheworld.reismee.nl

Laos, Cambodja, Kuala Lumpur and again family time in Mackay!

Laos, Cambodja, Kuala Lumpur and again family time in Mackay!

Lieve mensen,
Allereerst gelukkig nieuwjaar voor iedereen!! Mag dat nog? Jaaa ik vind van wel!!
Terwijl ik dit schrijf zit ik weer in het vliegtuig, dit keer richting Brisbane. Vanaf hier zal ik de trein nemen naar de Gold Coast om een paar daagjes te relaxen. Voor de komende weken staan de volgende dingen op het programma; paar daagjes Gold Coast, dagje Brisbane, rondreis door Tasmanie, bezoek aan Uluru, Ayers Rock etc, 2 weken Melbourne voor oa Australian Open.
Maar ik zal jullie nu eerst vertellen over mijn afgelopen weken. Na Vietnam ben ik doorgevlogen naar Laos. Omdat ik Vietnam zo leuk vond was er helaas niet meer zoveel tijd over voor Laos en Cambodja, dus deze landen heb ik in een vogelvlucht gedaan.
In Laos ben ik alleen in Luang Prabang geweest en heb van hieruit allemaal uitstapjes gedaan op de scooter; een aantal watervallen; kuang si waterfalls en de tad si waterfalls. Dit waren was enorm blauw en steenkoud. Toch hebben we natuurlijk een duik genomen! Ook hebben we hier mooie hikes gemaakt langs de watervallen omhoog. Verder ben ik een ochtend heel vroeg opgestaan om de monniken te zien. Zij lopen dan allemaal op straat en de bevolking geeft hen dan rijst en zij bidden dan voor de bevolking. Dit was best bijzonder om te zien. Beetje jammer dat meestal andere toeristen het bijzondere verpesten door met hun grote telelenzen en statieven uitgebreide fotorapportages maken met flits!!
In Laos en Thailand is een hoop te doen rondom de olifantenritjes etc. Over het algemeen worden de meeste olifanten zo slecht behandeld en gemarteld zodat ze heel netjes alle toeristen rondjes kunnen rijden. Hier ben ik enorm op tegen! Maar toen ik door Luang Prabang liep, viel mijn oog wel op iets anders.. er zijn dus organisaties die deze olifanten opvangen en ze een goed/beter leven bezorgen.. Het duurde even voordat ik overtuigd was van de goede bedoelingen van de tour richting de olifanten centers. Er werden namelijk tours aangeboden dat je een olifant kon leren 'besturen' en met de olifanten kon zwemmen en ze ging wassen. Ik heb dus ook zo'n tour geboekt en wat was dit kik!!! Zo'n inmens groot dier en zo lief! Een rondje op zn kop zitten en dan zwemmen en badderen met ze! Ik hoop dat ik hierin een goede keuze heb gemaakt.. ik denk dat je het namelijk nooit zeker weet of de olifanten echt wel een goed leven hebben, maar ik heb er in ieder geval een goed gevoel bij! En hun leven is in ieder geval in dit center veeeeele malen beter dan de ellenlange rondjes lopen met bakjes op hun rug met toeristen. Gelukkig waren ook de recensies over deze organisatie goed en lieten ze maar een maximaal aantal toeristen toe op een dag..
Na Luang Prabang was het alweer tijd voor Cambodja.. een land met een hele ingrijpende geschiedenis en verschrikkelijk mooie natuur en natuurlijk het Angkor Wat.
En jaaa hier wilde ik allemaal van meeproeven! Mijn eerste stop was Siem Reap met een bezoek aan Angkor Wat. Voor dit uitstapje had ik met nog drie andere Nederlanders een tuktuk gehuurd voor de dag. Dit was enorm gezellig! Ik kon gelijk mijn Nederlands weer oefenen hahaha ik had al zoveel weken bijna alleen maar Engels gesproken, ik maakte de gekste zinnen.. uiteraard was dit hilarisch voor de anderen..
Angkor Wat was heel mooi!! Een bijzonder complex met heel veel tempels. Doordat het zo oud is, is de natuur hier ook zijn weg in gegroeid. Dit is heel bijzonder. Lopend en rijdend door de tempelcomplex heb ik geprobeerd om mooie foto's te nemen.. Maar dit was weer typisch zo'n gevalletje van ' je had erbij moeten zijn..' Op de foto's komt het niet over hoe mooi het eigenlijk echt is! Maar we waren er alle4 overuit dat is echt een must-see is in Cambodja! De avond hebben we met z'n viertjes afgesloten in de bar street, was heel leuk!
Na Siem Reap was het tijd om door te gaan naar Sihanoukville. Dit is een plaatsje in het zuiden van Cambodja en vanuit hier zou ik met de speedboat naar Koh Rong Sanloom gaan.. een geweldig bounty eiland. Nou inderdaad... heerlijk!! Veel tijd had ik hier niet, maar ik heb hier echt heeerlijk 1,5 dag niets gedaan! Genoten op het strand, dutjes gedaan, mooie zonsondergang gezien, boekjes gelezen etc. Als je echt tot rust wilt komen is dit eiland een aanrader, beperkte stroom, geen internet... Echte rust en zooo mooi! Maar eerlijk is eerlijk 1,5 dag was ook wel weer genoeg voor mij, want stilzitten is ook niet echt mijn ding hahaha!
Dus hoppakee een uurtje op de speedboat terug naar het vaste land en door naar Phnom Penh. Deze stad wordt meestal alleen aangedaan voor een bezoek aan de gevangenis S21 en de Killing fields. Dit heb ik ook gedaan. Pff heftig allemaal! Ik zal jullie niet vermoeien met een hoop geschiedenis over Cambodja, maar wat hier gebeurd is, is echt verschrikkelijk! Een leider Pol Pot heeft door zijn liefde voor eenvoud en het plattelanden meer dan 25% van de Cambodianen uitgemoord. De bevolking werd afgevoerd naar martel-gevangenissin zoals de S21 en naderhand naar een van de killing fields om vermoord te worden. En de reden hiervoor??
Vele mensen – vooral monniken, leerkrachten, artsen, ambtenaren, militairen, en intellectuelen – werden geëxecuteerd, vaak zonder enige reden. Het dragen van een bril of nette (burgerlijke) kleding, of het in bezit hebben van een (buitenlands) boek, of kennis van een vreemde taal was voldoende reden voor executie....
De bezoeken aan deze 2 locaties zijn dus ook best ingrijpend. Wat ze heel mooi hebben gedaan is dat je bij de entree een koptelefoon krijgt en hier heb je je eigen audio-tourguide en ook in je eigen taal. Zo is het dus heel stil en luistert iedereen op zijn eigen tempo en in zijn eigen taal naar de Cambodiaanse geschiedenis.
Na deze bezoeken heb ik lekker een duik genomen in het zwembad en hebben we de avond afgesloten met heerlijke mojito's :-)
Mijn Azie-trip wilde ik goed afsluiten, dus ben ik ook nog 2 dagen in Kuala Lumpur geweest. Hier even geen hostels, maar een 5-sterrenhotel.. Mezelf verwennen ben ik nog niet verleerd. Heerlijk zeg! Zwembad op het dakterras, alles op loopafstand! Eigenlijk heb ik hier niet veel uitgevoerd, maar voornamelijk gerelaxed in een skybar met uitzicht over KL en de Petronas Twin towers, gewandeld door het park en lekker gezwommen!
En tja... toen was het alweer tijd om terug te vliegen naar Aussie! Hier had stiekem best wel weer zin in! Mijn moeder en Rob waren ook in Mackay.. voor mijn Muti best bijzonder... haar eerste kerst met haar twee dochters bij elkaar sinds 6 jaar!
De kerst was voor mij mijn tweede Australische kerst op rij ennnnn... geloof me! De Australische kerst is anders dan de Nederlandse, maar minstens zo leuk!
Op kerstavond worden alle kadootjes klaargezet die de kids gaan krijgen. Dus de trampoline werd in elkaar geknutseld, een klein winkeltje werd er ingericht met 'echte' kassa en een werkbank met speel-gereedschap stond klaar. Verder werden de laatste kadootje ingepakt en onder de boom gelegd. Uiteraard hebben de kids voor het slapen gaan een glaasje melk en wat lekkers voor de rendieren neergezet. Net zoals wij dit met Sinterklaas doen.
De volgende ochtend waren de kids door het dolle heen en de trampoline was echt de favoriet. Uiteraard moest tante Inge ook 'bouncen' in haar pyjama om 7u 's ochtends! Mooie ochtendgymnastiek zullen we maar zeggen.
Met kerst wordt hier koud geluncht met z'n allen met kip, ham, garnalen, salades, brood etc en dit is echt prima met het warme weer. 'S middags nog een duik genomen met z'n allen en toen was kerst alweer voorbij!
Hierna komt boxing day en dan trekt heel Australie massaal naar de shopping centra, want dan begint de uitverkoop. Voor de Zambrero in het winkelcentrum dan ook een hele drukke dag. Dus ik heb ook een dagje geholpen in de zaak, was echt gezellig!
Tussen kerst en O&N zijn we met zn allen een paar daagjes naar Airlie Beach geweest. We hadden een mooi huis geboekt met een zwembad, dus we hebben veel gezwommen. Ook hebben we hier een jetski-tour gedaan naar daydream island. Dit hadden we voor kerst gekregen. Dit was zoooo gaaf! Ik had nog nooit op een jetski gezeten, dus vond het best spannend. Na een uitgebreide briefing gingen we op pad. Belangrijk was dat we harder dan 40km/h gingen, want dan sneed je als het ware door de golven. Als je langzamer ging, dan werd het alleen maar zwaarder. Nou dat heb ik geweten... als ik zo hard ging, had ik het idee dat ik eraf vloog! Maar na een tijdje had ook ik het door, dus was het lekker scheuren door de golven heen. Echt heeeel gaaf!
De dagen vlogen voorbij.. voor we het wisten was het alweer 31 dec. Nou ik denk serieus dat dit de rustigste O&N is geweest die ik ooit heb gehad, zelfs zonder vuurwerk!!, en ik vond het heerlijk. Deb en ik hadden overdag nog oliebollen en appelbeignets gebakken en verder hebben we heerlijk spelletjes gespeeld 's avonds. En uiteraard hebben het mooie vuurwerk in Sydney op tv gekeken... sweet memories! Vorig jaar stond ik daar onderaan de brug.
In het nieuwe jaar lagen we ongeveer half 1 allemaal op één oor.. hahaha!
De volgende ochtend kwamen muti en Rob al vroeg langs om gedag te zeggen.. zij gingen namelijk weer door met hun trip en moesten hun auto op tijd inleveren. Dit soort momenten zijn nooit leuk... het betekent voor Deb en muti dat ze elkaar weer even een tijd niet gaan zien. Gelukkig hebben we facetime en whatsapp! Dat maakt het allemaal ietsjes makkelijker..
Het was wel heel fijn om nog een paar dagen bij Deb te vertoeven. We hebben vooral geshopt en boodschappen gedaan. Verder nog met de kids naar een indoor speeltuin geweesr, gebowld veel spelletjes gespeeld en ons laten verwennen met een pedicure. En toen was het voor mij ook tijd om weer het vliegtuig in de springen!
Wel grappig, ik ben het verhaal begonnen te schrijven in het vliegtuig en eindig het pas een dag later.. Maarja jullie kunnen in ieder geval weer ff vooruit met lezen ;-)
See yaaa,
Inge

Reacties

Reacties

Ilse

Leuk weer Ing! Fijn om je verhalen te lezen en te horen dat je het zo naar je zin hebt!
Leuk dat je ook nog naar Australien Open gaat, have fun!! Xx

Deb

Leuk zussie!!! Zie je gauw weer, geniet ze van Melvourne & Tassie & all the other places hahaha xxx

Ron

Ik hoorde van Sas, dat de terugreis ook al geboekt is :) Daar zijn we hier dan weer blij mee :). Leuk verhaal weer! Veel plezier bij de australian open!

Petra

En de foto's volgen nog ?????

Heeel veel plezier nog! Ook bij de AusOpen ????????????????????

Petra

oh, ik zie dat die van mijn emoji vraagtekens naakt ... dat waren wat kusjes .... dan maar zo xxxxxxxxxxxxx

Willemieke

Super leuk, indrukwekkend he Cambodja. Have fun!

Hannie

Leuk je verhalen weer te lezen! Nog veel plezier in aussi!! Geniet van Melbourne! Misschien nog phillips island? Met de pinquins? Ballarat? Vast nog genoeg te doen!

Michelle

Wat een mooi verhaal weer lieverd!! Heerlijk om te lezen :-) veel plezier met je volgende avonturen! Xx

Inge

Goedemorgen!!
Ja inderdaad m'n terugticket is ook geboekt! 29 maart ben ik weer int land, ik kon Sas niet langer missen :)
Ennnn m'n foto's komen eraan! Maar Pff wat is het internet hier slecht.. en heel vaak een beperkt datalimieten. Dus het komt in stapjes .
Bedankt weer voor alle leuke reacties!!
XXX

Lyanne

He Ing,

Wat maak je waanzinnige dingen mee! Ik ben wat later ingeschakeld maar heb al je verhalen teruggelezen, echt ge-wel-dig ???? Heel veel plezier met je nieuwe avonturen enne heel zeker ook bij de Australian open, ik hoor het wel als je een goede tacktiek ziet die wij van de zomer weer kunnen toepassen ????

????

Marjolein

Wat een super gave belevenissen!
Geniet nog van je weken daar!

jennie

weer een mooi avontuur!veel plezier bij de Australian open xxx

Nanda

Haai Ing! Leuk om te lezen dat je nig steeds geniet! Veel liefs van ons allen, Eline vroeg nog naar je gisteren, waar je nou was ;-)

Conny

Weer een mooi verhaal en prachtige foto's,veel plezier verder X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!