ingearoundtheworld.reismee.nl

Vietnam het land van de rijzende draak

Vietnam, het land van de rijzende draak
Inmiddels heb ik ook al ruim drie weken Vietnam achter de rug... dit is echt één van de leukste landen waar ik ooit geweest ben! De mensen zijn supervriendelijk, mooie natuur, leuke steden, lekker eten en veel dingen zijn erg makkelijk te regelen qua transport, excursies of accomodaties. Daarbij is alles ook nog eens erg goed te betalen! Win-win-situatie dus :-)
Vietnam is een erg lang land, dus er wordt aangeraden om óf van noord naar zuid te reizen of andersom. Ik ben van noord naar zuid gereisd, dus eigenlijk het mooie weer tegemoet. (Hoopte ik...) Mijn trip startte in Hanoi, dit is de tweede grote stad in Vietnam. Ik was gelijk dol op deze stad, wat een heerlijke 'georganiseerde' chaos! Het lijkt namelijk misschien erg ongeorganiseerd, maar in werkelijkheid is het echt een ge-oliede machine. Alles loopt zo gestroomlijnd in elkaar over; de bussen, auto's, fietsen en de ontelbare motorbikes...
Hanoi heeft een erg leuk oud centrum; the old quarter. Alles is hier ook omheen gebouwd en hier zitten alle winkeltjes, beautysalons, eettentjes en in het weekend is hier ook de night market.
Na een dagje en avondje Hanoi had ik de volgende ochtend al vroeg met Erik afgesproken. Erik is een Duitse jongen die ik in China had ontmoet. Hij wilde ook een tochtje maken richting Halong Bay, dus we besloten om samen te gaan. We verbleven op Cat Ba Island en besloten om vanuit hier een excursie te boeken richting Halong Bay. De tours richting Halong Bay zijn over het algemeen erg toeristisch en hier hadden we geen zin in. Verder had Cat Ba Island ook nog stranden enzo, dus konden we daar goed relaxen voor een paar daagjes.
Na een bustochtje, boottochtje en nog een bustochtje kwamen we aan op Cat Ba Island. Zo heerlijk joh om na al die weken in de kou in China gewoon weer teenslippers aan te kunnen! Op Cat Ba island hadden we een dagtour geboekt naar Halong Bay. Halong Bay herinnerde me erg aan Yangshuo in China, dezelfde natuur en omgeving. De tour was eigenlijk een beetje van alles wat! Varen door de prachtige natuur in Halong Bay, hierna hebben we een stuk gekayakt door enkele grotten en richting enkele lagoons, toen mochten we zwemmen en van de boot afspringen! Vooral dat laatste vond ik erg leuk! En ja van zwemmen krijg je honger, dus werd er een heerlijke lunch geserveerd met jaaaaa de echte Vietnamese Loempia's!! Ik heb ze inmiddels zoveel gegeten, maar ze blijven zooooo lekker!!
Na de lunch gingen we naar Monkey Island en inderdaad hier zaten een heleboel, erg brutale aapjes. Zo was een iemand zijn zonnebril al binnen een paar tellen kwijt en iemand anders een flesje water. Je kon een klim maken naar de top van Monkey Island. Wat niemand had gezegd was dat je hier eigenlijk iets van wandelenschoenen voor aanmoest, maarja op flipflops gaf het af en toe wat special effects. Het uitzicht van bovenop was dan wel weer heel mooi!
Op Cat Ba verder hebben we niet veel gedaan, lekker geluierd en ik heb bedacht wat ik de komende dagen wilden gaan doen.
na Cat Ba vertrokken we weer terug naar Hanoi en zou ik diezelfde avond met een sleepingbus naar Sapa gaan. Sleepingbus wat moet je hier nu van verwachten..? Nou ik vond dit weer een ervaring apart. Een bus met links, midden en rechts allemaal een soort van ligstoelen achter elkaar én daarboven exact hetzelfde.... ik had één van de bovenbedden bemachtigd en heb eigenlijk nog best aardig geslapen! Het enige nadeel is dat dit soort bussen eigenlijk niet voor mensen langer dan 1.75m is, maar als je een beetje op je zij ligt met opgetrokken benen dan gaat het aardig. Eenmaal aangekomen in Sapaom 6u's ochtends werd ik bij een hotel afgezet en kon ik douchen en gelijk bij het ontbijt aanschuiven. Ik was helemaal in de gloria toen ik ontdekte dat ze ook nog eens kaas bij het ontbijt hadden!! Dat had ik inmiddels al weken niet meer op.
Na het ontbijt kwam de gids ons ophalen. Ik was ingedeeld met nog 3 Fransen. Je ziet de Fransen trouwens echt overal in Vietnam, maar dit heeft ook grotendeels te maken met de historie tussen Frankrijk en Vietnam. In Sapa had ik een 2 daagse trekking geboekt met een overnachting in een homestay. Wat heb ik weer genoten! Het had wel geregend, dus het pad was best slipperig, maar gelukkig waren er locals die ons vaak een extra handje hielpen. De trekking ging echt dwars door de rijstvelden en door allerlei dorpjes. In de dorpjes kon je ook goed zien hoe de mensen hier leefden. Onze tourguide heeft ook haar eigen huisje laten zien en hun rijstterrassen. Zo heeft elke familie een stuk grond waar ze rijst verbouwen. Dit verkopen ze echter niet, maar slaan ze op om een heel jaar van te eten. Ze verbouwen ook hun eigen groente en hebben soms vlees. Dit kost veel tijd en daarom werken veel families ook helemaal niet. Ze zijn eigenlijk zelfvoorzienend. In één van die dorpjes hebben we ook geslapen. Allemaal naast elkaar op de zolder, het leek wel een schoolkamp!
Na de trekking werd ik weer gedropt bij het hotel en mocht ik weer ff alle modder van me afspoelen. Na het eten, huppakee in de sleepingbus weer terug naar Hanoi.
In Hanoi heb ik mijn planning gemaakt voor de volgende dagen. Ik wilde namelijk verder door naar het Zuiden van Vietnam, maar in het midden/zuiden van Vietnam was op dat moment overal slecht weer.... verder zijn er verschillende manieren om hier te komen, bus, trein, vliegutig. Ik koos voor het vliegtuig en denk dat dit echt mijn goedkoopste vlucht ooit is geweest. Ik heb 22 euro betaald voor een vlucht van 1,5u incl. ruimbagage! Dat is toch een lachertje... veeeeeeel beter dan 18u in een krappe bus....
Ik vloog op Da Nang en ben vanuit hier naar Hoi An gegaan... nou inderdaad het had hier enorm geregend! De hele rivier was overstroomd en verschillende delen van de stad stonden onder water. De brug over de rivier was niet meer begaanbaar, dus vervoerden de locals de hele dag mensen heen en weer. Ik besloot om hier 2 dagen te blijven en dan een motortocht te maken richting Hue over de Hai Van Pass... dit stond namelijk bovenaan op mn To-do-lijstje!
In deze twee dagen heb ik eigenlijk super geluk gehad met het weer.. overdag was het weer prima! Gewoon graadje of 23, vaak bewolkt, maar wel overwegend droog.. (haha dit klinkt asl een meteoroloog) Alleen 's avonds begon het vaak te hozen. Hoi An heeft echt een heel leuk centrumpje en het is eigenlijk heel schattig allemaal... Hoi An staat verder bekend om de vele tailorshops, ik heb hier dan ook een leuke jumpsuit laten maken en 2 jurkjes... uiteraard kon ik dit weer niet laten :-)) het was nog een hele klus om alles op tijd klaar te hebben.. een jurkje hebben ze zelfs helemaal opnieuw moeten maken, want die was veel te kort geworden... maarja tis gelukt en ik ben er blij mee! Op deze manier wordt mn backpack natuurlijk wel steeds zwaarder, maarja mezelf een beetje verwennen mag best zo af en toe ;-) hahahahahaha...
En toen begon de tocht richting Hue op de motor.. wat was dit gaaf!! Ook het weer was hier weer een risico, maar over het algemeen hebben Mr T en ik geluk gehad! De hele dag droog tot het laatste uurtje rijden... onderweg gave dingen gezien, zoals The Marble Mountains, een fishers village, The Hai Van Pass en een typisch vietnamees dorpje. Iedereen die naar Vietnam gaat, kan ik dit aanraden!!! Je ziet zo veel meer van het landschap en ooooo wat een uitzicht!!
Boek dan wel bij Mr. T! Hij is een topper!!!
In Hue was het weer helaas niet beter, ook vond ik hier niet veel te beleven... Maar dit kwam denk ik ook door het weer... Er was een forbidden city met tempels en enkele graven van overleden keizers. Verder was er een verlaten waterpark! Dit was wel grappig joh en een beetje creepy! Dit park is in ieder geval om financiele redenen gesloten. Of het nu open is geweest of niet, dat was me niet helemaal duidelijk. Op dit moment is het in ieder geval best creepy... helemaal verlaten, over mos en graffiti en totaaaaaaL verwaarloosd en verlaten. De glijbanen liggen helemaal vol met palmbladeren en er is zelfs sprake dat er krokodillen in het zwembad leven... nou die ben ik gelukkig niet tegen gekomen!!
Na Hue was ik de regen zat en wilde zon zon en zon! Ik wist inmiddels dat ik het weerbericht net zo goed niet kon lezen, want hier klopte vaak niets van... Dus hoppakee ik boekte een vlucht naar Dalat, dit ligt nog zuiderlijker. In de homestay waar ik verbleef bleek een Iers meisje exact dezelfde vlucht te hebben geboekt, dus Donna en ik besloten om samen verder te reizen. Dit was errug gezellig!!!
Maaaaar helaaaaas in Dalat kwam het hier ook met bakken uit de hemel.. En hier heb je juist veel buiten-activiteiten. Ik overlegde met Donna en we besloten om de volgende dag maar gelijk de bus te nemen naar Mui Ne, dit ligt aan de kust.. en uiteraard gingen we nog verder naar het Zuiden... oooooo we werden helemaal gelukkig toen we hier aankwamen! Het was dan wel bewolkt, maar geen regen!! Heerlijk!! We hadden in alle haast geen kamer geboekt, dus hebben ons laten afzetten bij een populaire accomodatie. Hier hadden ze alleen nog maar de family suite beschikbaar... We keken elkaar en dachten allebei hetzelfde; DOEN!! Heerlijk lekker de ruimte en geen andere mensen op de kamer...
Het eerste wat ik deed was mn backpack helemaal leegtrekken. Door de regen was er zoveel vocht in mn kleding gaan zitten, dat alles muf rook en klammig was. Ze hebben hier in Vietnam overal laundry service, dus ik trok mijn bikini aan en ongeveer al mijn andere kleding ging naar de Laundry service. Heerlijk weer allemaal schone kleding en het scheelde ruim een kilo in mn bagage! In Mui Ne hebben Donna en ik eigenlijk voornamelijk 'niets' gedaan... lekker over het strand gewandeld, gezwommen, uitstapje naar de gekleurde duinen en de fairy stream gemaakt, biertjes gedronken en (natuuuuurlijk) gegeten. Ik heb van deze rustige momentjes weer mooi gebruik gemaakt om te kijken hoe ik mijn laatste weken van mn Azië-trip zou inrichten... Het kwam er op neer dat Donna en ik ook samen naar Ho Chi Minh City zouden gaan. Dus na een paar chill-daagjes pakten we de vroege bus richting HCM City. Toen we om 8u bij de busstop aankwamen, zaten hier een aantal erg verhitte Russen. Ze vroegen ons bij welke organisatie wij hadden geboekt en voor hoelaat. Zij hadden de bus van 7u geboekt en zaten nog steeds te wachten.... Toen de bus iets na 8en aan kwam rijden, bleek dat ze voor het gemak de bus van 7u hadden gecanceld, want er waren niet genoeg mensen. Guess that's Vietnam....?!
In HCM city wilde Donna een paar dagen in een superluxe hotel verblijven, want dit waren haar laatste daagjes in Vietnam. Ik zou maar 1 nachtje hier verblijven, dus we deelden de kamer de eerste nacht. Wat een top hotel!! Alles erop en eraan, sauna, stoombad, rooftop-pool, high tea elke middag, heerlijk ontbijt! HCM is de grootste stad in Vietnam en er rijden hier bijna net zoveel scooters al dat er mensen wonen...
In de stad hebben we 's avonds lekker over de nachtmarkt gestruind en toen zijn we op de food market beland. Gezellig zeg, lekker eten, een bandje dat muziek speelde! Was heel relaxed. Toen had Donna het geweldige idee om nog lekker te gaan zwemmen en te badderen.. dus uitindelijk na de sauna en het stoombad vielen we heerlijk rozig in slaap.
Vlakbij HCM city liggen de Cu Chi tunnels. Deze tunnels zijn gegraven door de Vietcon (noord Vietnameze leger) tijdens de Vietnamoorlog.Ze gebruikten de tunnels als schuilplaats en als startpunt van hun aanvallen op de Amerikanen. Omdat de Amerikanen door de vele boobytraps en nep gangen nooit vat kregen op de tunnels, hebben de Vietcon deze tot aan het einde van de oorlog met succes kunnen gebruiken. Een paar ingangen van deze Cu Chi tunnels zijn nu verbreed zodat ze toegankelijk zijn voor bezoekers. Het is erg indrukwekkend om te zien hoe de Vietcon tijdens de oorlog in deze tunnels leefde. Pff maar dit is zeker NIET geschikt voor mensen met claustrofobie. Jeetje wat zijn die tunnels klein. En dan nog te bedenken dat ze voor de toeristen verbreed zijn... Tijdens het bezoek aan de tunnels werd ook verteld welke wapens de Vietcon gebruikte en kon je zelfs proefschieten... Tja dus dat heb ik ook maar even geprobeerd... 10 schoten met een AK47, waarvan er 3 toch maar mooi in de schietschijf belandden....
Omdat het ook een groot gedeelte van de tijd regende had ik besloten om nog 2,5 dag te vliegen naar Phu Quoc, dit is een eiland ten Zuiden van Vietnam. Dit was echt leuk! Ik sliep in een kleine Homestay bij Mia.. dit is echt zooooo'n lief vrouwtje! Helaas regende het hier ook af en toe, dus heb ik niet veel van het strand kunnen genieten, maar wel veel van het eiland gezien. Ik had een tour geboekt op de laatste dag en de tour zou om 15u klaar zijn, dan zou ik UITERLIJK 15.30u weer terug in de homestay zijn. Ik had een vlucht op 18.30u dus dan zou ik echt ruim op tijd zijn. Mia had mijn kamer niet verhuurd voor de volgende dag, dus ik mocht mn spullen allemaal laten liggen, dan kon ik nog ff douchen voordat ik naar de luchthaven ging.
Ik nog het nog voor de zekerheid aan Mia gevraagd; geen probleem. Nog aan de tourguide gevraagd; geen probleem.. dus ik had m'n tas pas voor de helft gepakt en was er volledig vanuit gegaan dat ik nog terug zou zijn, kon douchen, tas pakken en dan ri AirPort.. maar de tour werd steeds later. Dus rond 14u belde Mia naar de tourguide en zei.. Inge ik denk dat je het niet gaat redden, ik kom met je bagage naar de office van de tourcompany en dan kun je naar de luchthaven. Maar de tourguide was het hier niet mee eens.. dus half uur later belde Mia weer.. Inge ik kom toch, zorg maar dat je in de office terecht komt.
Uiteindelijk was k pas 17u in de office en zijn we op haar brommertje ri luchthaven gescheurd. ZIJ heeft gewoon al m'n spullen gepakt en zelf een broodje voor diner voor me gekocht.. en dat allemaal als service voor haar gasten.. bijzonder he!!! Wat een lieverd is het!!
Zo had toch op tijd mijn vlucht richting Laos! Weeeeeeer een nieuw land...
Jeetje dit is weer een erg lang verhaal geworden.... Excuuuus! En dan te bedenken dat ik nog lang niet alles heb geschreven!! Verder ben ik echt steeds meer aan het relaxen zo tegen het einde van m'n Azie-trip... eigenlijk ben ik de tempels en pagoda's een beetje zat hahaha! En begrijp me niet verkeerd hoor, dat relaxen bevalt me zeeeeeeer goed! Dus nu op naar Laos!
Maar ik wil jullie natuurlijk ook allemaal hele fijne feestdagen wensen!! Dus bij deze;
Chuc mung Giang Sinh!
Dikke knuffels,
Inge

Reacties

Reacties

Hannie

Wat een heerlijk verhaal om te lezen, Inge! Je kan er wel een boek over schrijven!! Wat maak jeveel mee!! Geweldig!
Leuk om een beetje aan de zijlijn mee te kijken. Veel plezier nog en fijne feestdagen bij je zus in Aussi!

jennie

was weer een prachtig verhaal Inge!!! fijne dagen xx

Michelle

Hej Ing! Je bent inmiddels onderweg naar je zusje en familie maar hebt weer een paar super weken achter de rug! Erg leuk om te lezen, ben in gedachten zo weer terug in Vietnam :-)
Fijne feestdagen!!

Conny

Wat een mooi verhaal wat zijn er nog veel goede mensen op de wereld fijn om te horen. We wensen je heel fijne kerstdagen bij je zus en met de rest van de familie X

Angelique

Geen excuses hey! Ik geniet ;-) Je schrijft zo leuk! Gauw de foto's bekijken van al die avonturen en ik schrijf Vietnam ook meteen even op mijn wishlist...
Jij ook hele fijne feestdagen! Ben benieuwd hoe jij dat ervaart in Azië ;-)
X

Ron

Ik krijg gelijk zin om naar Vietnam te gaan :). Veel plezier in Laos.

Petra

Zo even de tijd genomen om te lezen. Super leuk. En wat had je zonder die lieve mia gemoeten... dat noemen ze nou echte service...
benieuwd... zijn de loempiaatjes daar echt zo anders en lekkerder? Blijf schrijven hoor, leuk!
Ik ga nu even de foto's bekijken. Hoop ook die van je sleepingbus ... kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!