ingearoundtheworld.reismee.nl

Another three cities in a row Beijing, Shanghai en Hongkong

Another three cities in a row Beijing, Shanghai en Hongkong
Zo het is alweer een tijdje geleden dat ik iets heb geschreven, maar man man man wat kan reizen soms vermoeiend zijn.. hahaha en neeee ik klaag absoluut niet! Ik geniet nog steeds met volle teugen!!!
Waar was ik gebleven... oja, de treinreis! Na de 40 urige kwam ik dus aan in een besneeuwd Beijing! Brrrr wat was het koud! Tibet was koud soms, maar hier hadden we elke dag zon. Dit was in Beijing wel anders.. -10 graden en het voelde als -20 door een erg gure en koude wind! De eerste dag dat ik aankwam heb ik de Temple of Heaven bezocht. Dit was wel erg mooi, maar ik ben hier ongeveer doorheen gerend. Ik wist niet hoe snel ik weer terug moest gaan naar het hostel. Het hostel was trouwens echt heel leuk en gezellig! Omdat het zo koud was zat iedereem hier gezellig bij de bar. Zo zat er ook een jongen uit Melbourne; Blake en laat hij nou toevallig bij de Australian Open werken en hoogstwaarschijnlijk een baantje voor me kunnen regelen.. wat een toeval he! Ik heb hier afgelopen zomer zelf naar gekeken, maar vond het toen teveel geregel en heb het laten schieten en nu komt dit opeens op mn pad!
Omdat het zo gesneeuwd had, waren een hoop gedeeltes van de Chinese muur niet te bezichtigen.. Het liefst wilde ik een non-toeritisch stuk bezoeken, maar dit was helaas niet mogelijk.. En tja Beijing verlaten zonder de muur te zien, dat vond ik niet kunnen! Dus ik ging de volgende morgen op pad. Al snel kmam ik een Iers meisje tegen, dus we zijn samen de muur op geweest.. pfff wat was het glad! En we waren echt bijna de enige op muur, maar wat gaaf!! Op sommige stukken was het zo glad, dat er mensen waren die op hun billen naar beneden gleden.. Naomi en ik bleven netjes lopen, maar moesten ons wel erruuug goed vasthouden aan de zijkanten van de muur.
Nog een ander iets dat ik wilde doen was Peking Duck eten! Naomi had het ook nog nooit gegeten en na een paar biertjes wilden er wel meer mee! Dit is echt lekker joh. Je eet dit in een soort van pannenkoek met komkommer of tauge en dan met sojasaus. Yammmm!
Door de kou heb ik een hoop bezienswaardigheden laten schieten.. maarja dan maar een andere keer.. ;-)
Toen door naar Shanghai, de stad van de toekomst?
In Shanghai kwam ik helaas in de regen aan en de voorspelling was dat 2 van m'n 3 dagen regenachtig zouden zijn... dus wat doe je dan; Shoppen!!! Jeetje wat een spullen verkopen ze hier.. echt alles is nep, maar tis ook zo goedkoop! Je begrijpt dus, dat ik me errug goed vermaakt hebt. Ook heb ik maar gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om m'n hele warme kleding op te sturen naar Deb, want die had ik toch niet meer nodig en dit scheelt weer een hoop in m'n bagage. Want ik reis heel netjes nog steeds rond met een backpack van 13kg!!!! Best bizar als je erover nadenkt, dat hier kleding/schoenen in zit voor -15 graden en voor 30 graden!
Aan het eind van de 2e dag en de 3e dag was het weer gelukkig opgeklaard, dus heb ik enkele bezienswaardigheden in de stad kunnen bezoeken. Nu is Shanghai echt een hele leuke stad, echt bijna alles is op loopafstand. Zo heb je de East Nanjing Road, dit is een groot voetpad waar allemaal winkels aanliggen. Deze weg is denk ik zo'n 2 km lang. Mijn hotel lag hier ook aan. 'S Avonds was dit vol met mensen, straatartiesten, eetgelegenheden en vooral veel lichtjes. Echt heerlijk om hier lekker overheen te struinen en om je heen te kijken. Aan de ene kant van de East Nanjing Road had je het gedeelte Puxi met People's Park en het volksplein. Aan de andere kant had je de rivier Huangpu Jiang met uitzicht over Pudong; gedeelte van het financieel district van Shanghai. Vooral in de avond zag dit er erg mooi uit! Zo ben ik op de tweede avond ook naar boven geweest in het Shanghai World Financial Center. Woowie dit was hoog, maar het uitzicht was toppie! Dit is één van de grootste toeristenattracties in Shanghai, maar toch hadden enkele toeristen meer oog voor een lange blonde krullenbol dan voor de hoge toren waar ze op stonden. Eerst werd er gevraagd of ik op de foto wilde, oke eentje is goed. Toen stond er opeens een rij om met me op de foto te gaan.. nou dit werd me ff teveel.. ik heb als een speer een paar selfies genomen (ondertussen bleven ze foto's van mij maken) en ben toen met de lift naar beneden gegaan.. Soms is het best grappig al die aandacht, maar dit was een beetje Tooooo Much!
Dus hoppaakeee snel naar Hong kong! Hong kong hoort officieel bij China, maar wordt beschouwd als een apart land. Het heeft dan ook een eigen munteenheid en een eigen regering, behalve op het gebied van defensie en buitenlandse zaken.
Dat Hongkong een eigen land is, merk je gelijk! Alles is een stuk duurder dan het 'echte' China. Hongkong staat ook bekend om de enorm dure huisvesting en hierdoor zijn de accomodaties ook prijzig. Ik had een kamer gehuurd voor een schappelijke prijs in de Chungking Mansion. Dit is een ervaring opzich. The mansion is een soort van kleine 'turks/indische' bazaar van 3 verdiepingen. Overal eettentjes, shops met kleding, schoenen, elektronica, wasserijtjes en vooral een hoop geschreeuw en lawaai. Ik vond het wel erg gezellig! Verdieping 3 tm 12 waren allemaal guesthouses en hostels. Mijn aankomst in Hongkong was niet bepaald vriendelijk te noemen. De owner vertelde dat hij mijn boeking had geannuleerd omdat mijn creditcard niet werkte. Ik zei hem dat ik mijn CC die dag daarvoor nog gebruikt had en dat ik ook geen melding had gekregen van booking.com dat mn reservering geannuleerd was. Hij zei dat ik geluk had, want de kamer was nog wel vrij, maar ik moest voor het gemak dan wel even 500 hk dollar extra betalen, bijna het dubbele!! Tja.. onrechtvaardigheid is één van mijn allergieën, dus hier liet ik het niet bij zitten en belde booking.com. Een aardige mevrouw vertelde dat de booking helemaal niet geannuleerd was en dat er 3 minuten geleden!! een melding was binnengekomen dat mn CC niet werkte. Ik begon te lachen en zei dat ik toen allang bij de receptie stond. Mevrouw belde hierop de owner en die begon steeds sipper te kijken... eind goed, al goed! Ik had m'n kamer voor de geboekte prijs en de eigenaar was sacho en had er mooi een heeeele slechte review bij na mijn bezoek :) Zo jammer, dat ze toeristen om zo'n manier proberen te scammen.
Je begrijpt dat ik Hongkong dus eigenlijk geen leuke stad meer vond! Maaarjaaaa ik was er toch en het was nog droog, dus hup jas aan en de hort op! Op naar de Victoria Peak. De Victoria Peak kun je normaal bereiken door te gaan hiken voor 3 uur, een bus of tram te nemen van een uur met een uur wachttijd of de taxi te nemen voor 30 min. Ik was in een-verwen-mezelf-bui, dus sprong de taxi in! Wooowie wat gingen we hoog en wat een gaaf uitzicht! Zeker toen het donker werd. M'n verwen-bui heb ik die avond lekker doorgezet en ik boekte een tafeltje aan het raam met het meest perfecte uitzicht!! Heeeeerlijk glaasje rode wijn, lekkere soep, verrukkelijke salade, mijn slechte Hongkong-ervaring was ik al snel vergeten!
Na mijn verwendagje ben ik de volgende dag een beetje de stad gaan verkennen. Erg leuk, je springt gewoon op een ferry voor 10 eurocent en die brengt je dan naar de overkant. Ik heb 's ochtends gewandeld door de wijk SOHO en het roltrappenpark. Soho is een leuke wijk met barretjes en winkeltjes en de roltrappen brengen je hierheen. Hongkong ligt namelijk op een grote peak. :)
'S middags bedacht ik dat ik ook de ferry kon nemen naar Lantau Island, hier kun je lekker wandelen en heb je een inmens grote buddha staan van 34m. Het idee was perfect, helaas begon het opeens erg hard te regenen en werd het mistig toen ik het eiland op stapte. Ik dacht dus ook dat er geen buddha was, maar toen ik bijna alle trappen had beklommen, kwam er een vage schim tevoorschijn! Door het slechte weer ben ik maar snel weer terug gegaan naar Hongkong island.
Ondertussen had ik contact gehad met Lisa, een Duits meisje dat ik in China had leren kennen. Zij was ook in Hongkong en vroeg of ik meeging om 's avonds een hapje te eten. Zij kende een all-you-can-eat restaurant met onbeperkt eten en bier. Dit was erg gezellig en zat dan ook vol met buitenlandse toeristen! Wat hebben we gelachen!! Zo heb ik mijn Hongkongbezoek heerlijk afgesloten!
Hongkong heb ik in een bliksembezoek bezocht, want de volgende dag zou ik alweer doorvliegen naar Hanoi, Vietnam! Weer een nieuw land, maar hier zal ik in mijn volgende verhaal over schrijven!
Veel liefs,
Inge

Reacties

Reacties

Hanny

Gezellig zo in de nacht je verhaal te lezen :-) Blijf lekker genieten, óp naar je volgend avontuur! Groetjes en Liefs xXx

Hannie

Wat leuk om weer wat te lezen over je avonturen!

Michelle

Heerlijk om te lezen weer! En heel goed dat jij niet zomaar te belazeren bent... Inge Power ;-)

Nanda

Als ik jouw verhaal zo lees krijg ik bijna het gevoel dat ik er zelf ben geweest! Veel plezier nog!

Deb

Leuk zussie - tot volgende week xxx

Ron

Super leuk verhaal weer. Veel plezier in Vietnam!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!