ingearoundtheworld.reismee.nl

Three cities in a row; Guilin, Yangshuo and Xi'an

Three cities in a row; Guilin, Yangshuo and Xi'an
Mijn verhaal stond al een tijdje klaar om te posten, maar helaas had ik geen goed internet hiervoor.. dus vandaar nu pas. Ik ben inmiddels namelijk al in Tibet...
Na een kort vluchtje kwam ik aan in Guilin. De airtportshuttle richting het centrum stond al klaar en het hostel was makkelijk te vinden, top dus!
Ik had me niet erg ingelezen in Guilin, dus heb de eerste dag hier heerlijk de tijd voor genomen. De meiden van receptie hadden allemaal tips en trucs, dus dat kwam allemaal goed van te pas. Ik ben en blijf toch wel een beetje een 'lazy traveller'. Aangeraden werd om een dagje richting Yangshuo te gaan met een bamboebootje via Xingping over de Li River en een andere dag een bezoek te brengen aan de Longji rice terraces. Dus zo gezegd zo gedaan.
De volgende dag werd ik, samen met 3 franse meiden, opgepikt voor de tour. De tocht op de bamboeboot was erg gaaf! Op de foto's kun je allemaal gebergtes zien in allerlei verschillende vormen. De Chinezen hebben echt alle gebergtes een naam gegeven, maar die heb ik niet onthouden hoor ;)
Na de boottocht hebben we rondgelopen in Xingping, dit was niet bijzonder. Yangshuo was wel erg leuk! Ik heb hier een fiets gehuurd en ben het binnenland in gegaan. Zoveel te zien en allemaal zo mooi. Als ik nu de foto's terugzie... dan denk ik.. pff het is in het echt nog vele malen mooier!! Na de fietstocht heb ik nog 2 andere dingen bezocht; dragon city en minority village. Door dragon city loopt de dragon river. Het zicht van de dragon bridge over de river, zou de achtergrond moeten zijn geweest van Windows 98... nou ik herken het niet hoor.. Jullie wel? Minority village vond ik erg tegenvallen. Dit was echt volledig op de toeristen gericht. Beetje jammer.
Ennn er bestaan gewoon echt nog eerlijke mensen... vlak voordat de bus vertrok richting Dragon city moest ik nog naar de Wc. In de snelheid had ik daar mijn zonnebril laten liggen. Hier kwam ik achter vlak voordat de bus wilde vertrekken.. gelukkig was de buschauffeur zo aardig om even op me te wachten. Dus ik rende terug naar het hotel waar ik naar de wc was geweest. Op dat moment zie ik 2 vrouwen met mijn zonnebril naar de receptie lopen. Waarschijnlijk zag ik er erg gestresst en zoekend uit, want ze hadden gelijk door dat het mijn zonnebril was.. Wat een geluk!!
Wat wel heel gaaf was, waren de rijstterrassen. Daar ben ik de dag erna geweest. Wat een uitzicht zeg!! Het was die dag wel echt enorm koud vergeleken met de dag ervoor! Bovenin in de rijstvelden was het maar 4 graden, terwijl ik die dag ervoor nog in m'n korte broek door Yangshuo had gefietst. Helaas begon het aan van de dag ook te regenen en dit bleef helaas de volgende dag ook zo.
Dus had ik min of meer weer een relax-dag. Lekker ontbijten, kletsen met mensen, reisverhalen uitwisselen, dingen plannen, beetje internetten etc. Zo heb ik een hele tijd met drie Duitsers zitten praten, was erg gezellig. Door de regen zaten we allemaal een beetje in hetzelfde schuitje. Toen het 's middags enigszins opklaarde zijn we met z'n viertjes nog richting de red flute cave geweest. Dit is een erg grote druipsteengrot met allemaal laserlichten. Ook hier zien de Chinezen overal weer figuren en dingen in, zoals the snowman of the fighting monkeys. Wij hebben hier wel om moeten lachen, want sommige dingen waren echt moeilijk te zien.. We stelden ons al een stelletje Chinezen voor die na een paar biertjes dronken door de grot struinden om alle rotsen een naam te geven.
Een echte typisch Chineze dish is de hotpot. Hierbij krijg je een grote schaal met bouillon op tafel dat aan de kook wordt gebracht. Je bestelt hierbij allerlei groenten en vlees en die kook je dan in de bouillon om die er dan vervolgens uit te vissen en te eten. Dit hadden wij allemaal nog nooit gedaan, dus hebben we die avond een hotpotrestaurant bezocht. Nou dit was een succes! We waren echt één grote attractie voor het restaurant, omdat we niet precies wisten hoe het werkte. Tja de Chinezen spreken echt geen Engels, dus dan krijg je hilarische taferelen. Al met was het erg lekker en ben ik na wat biertjes en potjes poolen lekker m'n bedje ingekropen.
Toen was het alweer tijd voor Xi'an. Deze stad staat bekend om het terracotta leger. Ze zeggen dat dit zelfs een van de wereldwonderen is. De aankomst midden in de nacht in Xi'an begon al goed... Op de luchthaven liet ik het Chinese adres van mijn hotel zien en de chauffeur leek het te begrijpen, dus ik stapte in. Eenmaal aangekomen in Xi'an begon hij een beetje zenuwachtig te doen en vroeg meerdere keren naar het adres. Ook stopte hij bij andere taxi's om de weg te vragen en hij probeerde zelfs het hotel te bellen, maar er werd niet opgenomen.. ideale situatie dus... met een wildvreemde vent in een taxi, die de weg niet weet, in een wildvreemde stad.. de taxichauffeur werd steeds meer chagrijnig en ik wilde heel graag m'n bedje in.. pff dus toen heb ik zelf m'n dataroaming aangezet en heb de taxichauffeur de weg gewezen naar mijn hotel. Eenmaal aangekomen stond de meter op bijna 200 yuan, terwijl het normaal 150 yuan zou kosten. Dus ik zei tegen hem dat ik alleen maar 150 ging betalen en pakte m'n spullen en liep het hotel binnen. Dit vond hij niet leuk en kwam al schreeuwend achter me aan. Aan de receptioniste legde ik het hele verhaal uit en zij vertaalde alles netjes voor mij. Nou... toen was het feest! De chauffeur ging helemaal uit z'n plaatje... uiteindelijk heeft het hotel het netjes opgelost; ik heb mijn deel; 150 yuan betaald en het hotel de overige 50. Zij voelden zich namelijk schuldig tegenover mij, omdat inderdaad de telefoonlijn dood was en de taxichauffeur had geprobeerd te bellen.
Xi'an heb ik in een vogelvlucht bezocht, want ik had precies een volle dag. In de ochtend heb ik een bezoek gebracht aan het terracotta leger. 'S middags ben ik het centrum doorgestruind met bezoekjes aan de Bell Tower, Drum Tower, Muslim Quarter en een fietstochtje over de stadsmuren van Xi'an. Al met al vond ik dit een erg leuke stad!! En ik was blij dat ik even geen regen meer had :) Ook heb ik van m'n Duitse vrienden een sneaky trucje geleerd om overal voor de studentenprijs 50% naar binnen te gaan. Ik laat gewoon mn Ov-chipkaart zien en zij denken dat het m'n studentenkaart is... Oeps!!!
Laat in de avond ben ik achterop een taxi-scooter gesprongen, richting de airport shuttle. Het klinkt zo makkelijk een taxi-scooter, maar pfff het is wel een beetje met een risico.. In China rijden echt zoveel scooters en alles gaat kriskras door elkaar of gewoon tegen de richting in. Maarja gelukkig ging alles goed en was ik op tijd voor mn vlucht weer terug naar Chengdu.
In Chengdu ben ik één kort nachtje verbleven in een airporthotel om vervolgens door te vliegen naar Lhasa, Tibet..
Ik begin China steeds meer te kennen en ook al vind ik het land soms echt heel vies (lees alle mannen die net voor je neus even moeten rochelen...) het heeft ook wel z'n charmes. Zo willen alle Chinezen je echt proberen te begrijpen en dit gaat vaak heel goed met handen en voeten. Ook de natuur is echt bijzonder mooi in de gebieden rondom Guilin. Verder is het eten echt super! Zoveel keus en verschillende smaken en zo goedkoop. En ik ben er inmiddels ook aan gewend dat ik een attractie op straat ben en lach en zwaai gewoon vrolijk terug.
Nou dit was het dan wel weer, nu op naar Tibet!!!!
Dikke knuffels, Inge

Reacties

Reacties

Petra

Wat een belevenissen allemaal weer. Leuk en spannend tegelijk.
Grappig ook dat chinees fondue ..... dat vinden onze meiden helemaal fantastisch. Hier gewoon in Nederland bij de chinees ????????????
Ga nu met veel plezier de foto's bekijken. Heel benieuwd . ??????

Joske

Wat een mooi verhaal weer! En gaaf dat Tibet gelukt is.

Hanie

Wat maak jij geweldige dingen mee!!!

Conny

Wat heb je al veel beleeft leuk verhaal weer, ben benieuwd naar het vervolg uit Tibet goede reis verder

Michelle

Hoi lieve Inge,
Wat heb je weer een hoop gave dingen gezien. Vooral die rijstvelden zo ontzettend mooi! Je plannen voor de treinreis vind ik ook super! Onwijs veel plezier en oad op met vreemde mannen en taxi's hè

Sjors

Hoi Inge,

Heb je verslag gelezen over Guilin en Yangshuo. Handige tips en leuk om te weten. Dit neem ik zeker mee als ik van dit jaar deze plaatsen ga bezoeken. Misschien ook naar Zhangjiajie. Nu eerst kijken hoe de visum moet worden aangevraagd. Vroeger ging het een stuk makkelijker (en goedkoper) bij de Chinese ambassade in Den Haag. Nu lees ik dat een hele procedure is hiervoor en via instanties zoals ANWB je dit kan aanvragen. Misschien heb je tips voor me?
Hotpot kon ik al : in Japan, sukiyaki/shau-shabu en in Korea, Maleisie (Chinese restaurants) hebben ze dit ook. Smaakt onzettend goed en je kan naar gelang het samenstellen.
Maar dank voor de leuke foto's en je verhalen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!